پروژه نفتی آمو در شمال؛ حوزه نفتی افغانستان به کدام کشور تعلق خواهد گرفت؟

© Fotolia / Edelweissاحتمال برداشته شدن تحریم های نفتی و مالی علیه ایران در اوایل سال 2016
احتمال برداشته شدن تحریم های نفتی و مالی علیه ایران در اوایل سال 2016 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.07.2022
عضو شوید
سرپرست معادن و پترولیم طالبان از سرمایه گذاری 150 میلیون دالری بالای پروژه آمو دریا صحبت کرده است.
طالبان درحالی از پروژه نفتی صحبت میکنند که در این اواخر، قیمت مواد نفتی به شکل بی پیشینه‌ای در کشور بلند رفته است و از سوی دیگر معیارهای سختگیرانه اداره نورم و استندرد کشور باعث محدودیت واردات مواد نفتی از کشورهای همسایه شده است.
"شهاب الدین دلاور" سرپرست معادن و پترولیوم طالبان در مراسم اهدای کمک های بشردوستانه به آسیب دیدگان زلزله در شرق افغانستان اظهارداشت با آغاز سال جدید تا 150 میلیون دالر در پروژه نفتی "آمو دریا" سرمایه گذاری خواهد شد.
وی افزود رایزنی ها درباره حوزه نفی آمودریا در شمال افغانستا نهایی شده است و با آغاز سال جدید این سرمایه گذاری انجام خواهد شد.
دلاور گفت، قرار است 20 درصد این سرمایه گذاری ها به صورت مستقل از سوی افغانستان انجام شود.
وزیر معادن و پترولیوم دولت موقت طالبان اظهارداشت تمام نفت استخراج شده از حوزه آمودریا در داخل افغانستان فرآوری خواهد شد تا در جهت مصرف مستقیم شهروندان و صادر ات آن به دیگر کشورها سهولت های لازم ایجاد شود.
ترک‌ها قرار بود 250 میلیون در حوضه ای در میدان کشکاری سرمایه گذاری کنند که چین علاقه زیادی به آن داشت.
به کدام کشور حوزه نفتی افغانستان تعلق خواهد گرفت؟
در پاسخ به این سوال شاکر یعقوبی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به این باور است که افغانستان به هر اندازه‌ که وارد تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای جهان شود به همان میزان به میدان رقابت اقتصاد‌های برتر جهان مبدل می‌شود.
آقای یعقوبی افزود:
"تردیدی وجود ندارد که افغانستان از منظر ژئواکونومیک از اهمیت ویژه‌ی نزد کشور های منطقه و همسایه برخوردار است و این‌ موقعیت کلیدی به زعم خود زمینه ساز همکاری‌های اقتصادی جهان با افغانستان می‌گردد."
این کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید که پرداختن به استخراج حوزه آمو دریا نه تنهایکه پای کشورهای مختلف همچون چین و ترکیه را به میدان رقابت بر سر همکاری‌های اقتصادی با افغانستان می‌کشد بلکه تطبیق پروژه کلان منطقه‌یی همچون تاپی را نیز به چالش روبرو می‌سازد.
افغانستان کشوری دارای معادن طبیعی است که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان چشم داغ کرده اند و به این ترتیب اینکه کلید حوزه نفتی "آمو دریا" در دست کی خواهد بود، شاکر یعقوبی گفت:
"در حال حاضر، با توجه بر سطح تعاملات افغانستان با کشورهای مثل چین و ترکیه و ظرفیت اقتصادی و تکنولوژیکی این کشور‌ها در حوزه استخراج، برگ برنده به دست کشور چین خواهد بود. از آنجایکه چین به دنبال تسخیر میدان های رقابت اقتصادی جهان با استفاده از رویکرد اقتصادی و تجارتی است و از طرفی با اقتصاد قدرتمند خویش می‌تواند جای خالی امریکا را در افغانستان پُر کند. رویکرد اقتصادی چین و اقتصاد قدرتمند آن ها در بلند بردن سطح علاقمندی امارت اسلامی به همکاری اقتصادی با چین بی اثر نخواهد بود."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала