پرونده 16ساله جنایات جنگی در افغانستان؛ که هنوز باز نشده

© AP Photo / Rafiq MaqboolСолдат Сил специального назначения Армии США
Солдат Сил специального назначения Армии США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.07.2022
عضو شوید
شبکه تحلیگران افغانستان می‌گوید که قضات دادگاه کیفری بین‌المللی هنوز در مورد از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان تصمیم نگرفته‌اند. این در حالی است که 16 سال از تصمیم این دادگاه برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان تحت اشغال امریکا می‌گذرد.
به گزارش اسپوتنیک، شبکه تحلیلگران افغانستان در این باره می‌گویند که عدم آغاز رسیدگی به پرونده جنایات جنگی در افغانستان به معنای آن است که این دادگاه 16 سال بعد از آغاز بررسی‌هایش در مورد افغانستان هنوز از مرحله بررسی مقدماتی فراتر نرفته است.
این در حالی است که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی 10 ماه پیش از این دادگاه خواسته بود که کار خود در مورد افغانستان را سرعت ببخشد.
به نظر می‌رسد که قضات در حال بررسی این موضوع هستند که چه کسی اکنون نماینده افغانستان است تا تصمیم بگیرند که آیا درخواست تعویق تحقیقات از سوی دولت قبلی هنوز پابرجاست یا خیر.
دیوان کیفری بین‌المللی در ماه اکتر سال 2021 از سازمان ملل خواسته بود که نمایندگی رسمی افغانستان را معرفی کند. قضات این دادگاه پارسال گفته‌ بودند تا زمانی که نمایندگی رسمی افغانستان مشخص نشود، آن‌ها نمی‌توانند در مورد از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی در این کشور تصمیمی بگیرند.
کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل همچنان در اختیار نماینده دولت سرنگون شده است و طالبان به دلیل عدم شناسایی رسمی از سوی این سازمان نمی تواند این کرسی را احراز کند.
پیشتر نیز این دادگاه اقدام به بررسی جنایات جنگی در افغانستان کرده بود؛ اما در آن زمان آمریکا که نیروهایش متهم به ارتکاب جرایم جنگی گسترده در افغانستان بودند با تهدید و تحریم دادستان های این دادگاه، اجازه نداد این روند به سرانجام برسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала