هشدار چین به آمریکا درباره عواقب سفر پلوسی به تایوان

© AFP 2023 / Eric Baradat هشدارچین به آمریکا درباره عواقب سفر پلوسی به تایوان
هشدارچین به آمریکا درباره عواقب سفر پلوسی به تایوان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2022
عضو شوید
وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد که سفر رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان عواقب جدی در پی خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، "عواقب جدی" خواهد داشت و چین تدابیر قوی را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اتخاذ خواهد کرد.
وی تاکید کرد که اگر پلوسی به تایوان برود، مداخله فاحش در امور داخلی چین و نقض عمدی اصل "چین واحد" خواهد بود. وی افزود: سفر پلوسی آسیب جدی به حاکمیت و تمامیت ارضی چین و همچنین تهدیدی برای صلح و ثبات در تنگه تایوان خواهد بود.
این دیپلمات گفت: "این سفر به روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد خواهد کرد و پیامدهای بسیار جدی را در پی خواهد داشت."
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چین "مطمئناً اقدامات قوی" برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی انجام خواهد داد. در عین حال، این دیپلمات مشخص نکرد که چین چه اقداماتی را انجام خواهد داد.
پکن با هشدار به پلوسی نسبت به بازدید از این جزیره گفت که این "خط قرمز" چین را به چالش می‌کشد و آمریکا با "اقدامات متقابل قاطعانه" مواجه خواهد شد.
این در حالیست که روز گذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راس هیئتی از کنگره آمریکا به منطقه هند و اقیانوس آرام، خواهد رفت و در سفر به "سنگاپور، مالزی، کوریای جنوبی و جاپان" با مقامات این کشور‌های دیدار خواهد داشت.
پلوسی هیچ اشاره‌ای به سفر تایوان نکرده است و همین باعث شد تا "مایک پمپئو" وزیرخارجه دولت پیشین آمریکا، از "جو بایدن" رئیس‌جمهور کنونی این کشور، برای تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر نکردن به تایوان انتقاد کند.
دولت چین در چند ماه گذشته ضمن انتقاد از مداخله خارجی در تایوان و تاکید بر چین واحد، برگزاری مانور‌های نظامی را در نزدیکی تایوان افزایش داده است.
واشنگتن روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قانون خود را موظف می‌داند برای این جزیره ابزاری برای دفاع از خود فراهم کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала