سناتوران امریکایی به بایدن: الظواهری ممکن کشته شده باشد، اما القاعده از افغانستان از بین نرفته است

© AP Photo / Evan VucciПрезидент Джо Байден во время брифинга в Вашингтоне
Президент Джо Байден во время брифинга в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2022
عضو شوید
سناتوران جمهوری خواه امریکا با انتقاد از سیاست رئیس جمهور کنونی این کشور در برابر افغانستان گفته‌اند، که رئیس‌جمهور امریکا در هنگام بیرون شدن نیروهای این کشور از کابل گفته بود، که القاعده از افغانستان بیرون شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، جمهوری‌خواهان از سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برای تمجید از عملیات قتل رهبر ارشد القاعده با الفاظ شدید انتقاد کردند. لیندسی گراهام، عضو سنا حمله طیاره بدون سرنشین امریکا در شهر کابل که منجر به قتل رهبر القاعده شد را "نمایش وقیحانه‌ای از اتحاد بین القاعده و طالبان" خواند.
این سناتوران با انتقاد از سیاست جو بایدن در قبال افغانستان گفته‌اند که رئیس‌جمهور امریکا در هنگام خروج نیروهای این کشور از کابل، گفته بود که القاعده از افغانستان خارج شده است.
حقانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2022
ادعای گریز وزیر داخله طالبان پس از کشته شدن رهبر القاعده در کابل
سناتور گراهام می‌گوید من در بدترین خواب‌هایم هم نمی‌دیدم که رهبر القاعده بتواند به کابل برود تا با اعضای خانواده خود در آن شهر زندگی کند. او تاکید کرده است که "الظواهری ممکن است در افغانستان مرده باشد، اما القاعده در این کشور از بین نرفته است."
هرچند سناتور گراهام مثل اکثریت اعضای حزب جمهوری‌خواه با تندی با این مسئله برخورد نکرده و عملیات قتل ظواهری را به دولت بایدن مبارک گفته است اما استراتیژی امریکا در مورد افغانستان را زیر سوال برده است.
او می‌گوید "استراتژی کلی شما برای رها کردن افغانستان به امریکا برگشت خواهد خورد، زیرا افغانستان دوباره پناهگاه امنی برای اسلام رادیکال خواهد شد."
او تاکید کرده است که "اگر فکر می‌کنید این حمله هواپیمای بدون سرنشین، تهدیدی را که از افغانستان برای میهن ما وارد می‌شود متوقف کرده است، زمان زیادی را از دست داده‌اید."
گراهام هشدار داد که برخلاف اظهارات بایدن، توانایی ارتش ایالات متحده برای مبارزه با تهدیدات تروریستی فزاینده در افغانستان اندک است.
دیلی میل نوشته است القاعده مثل سال‌های پیش از ۲۰۰۱ در حال افزایش اردوگاه‌های خود در افغانستان است.
جمهوری‌خواهان سوالات و انتقادات جدی‌ای را در مورد سخنرانی جو بایدن در مورد مرگ ظواهری و استراتیژی او در برابر افغانستان مطرح کرده‌اند.
آنها می‌گویند که "خروج فاجعه‌بار" نیروهای امریکایی از افغانستان، راه را برای طالبان و تجدید حیات شبکه القاعده هموار کرده است.
کوین مک کارتی، عضو مجلس نمایندگان امریکا خروج ناموفق بایدن از افغانستان را عامل احتمالی "ظهور مجدد القاعده" دانست و گفت که باید ایالات متحده برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به کشور اقدام کند.
مارجوری تیلور گرین، سناتور حزب جمهوری‌خواه نیز اظهارات مک کارتی را تکرار کرد.
ایمن الظواهری که پس از مرگ بن لادن بنیانگذار این گروه تروریستی، رهبری القاعده را به دست گرفت، روز یکشنبه در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا در شیرپور کابل کشته شد.
دیلی میل می‌گوید در حال حاضر خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر قتل ظواهری را جشن می‌گیرند، اما آن‌ها می‌گویند باید کسانی که این حملات را طراحی کردند، بیشتر از این پاسخگو باشند.
بایدن عصر روز دوشنبه در یک سخنرانی در کاخ سفید تایید کرد که ظواهری روز یکشنبه در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در کابل کشته شد. آقای بایدن از عملیات کشته شدن ایمن الظواهری به عنوان تامین شدن "عدالت" یاد کرد.
مقامات اطلاعاتی ایالات متحده ظواهری را در خانه‌ای در مرکز شهر کابل ردیابی کردند. این خانه، متعلق به یکی از دستیاران ارشد سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و رهبر شبکه مخوف حقانی است. خانواده‌ رهبر القاعده با خود او در این خانه مخفی شده بود.
رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی‌اش گفت او هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان به پناهگاهی برای تروریستان بدل شود چرا که دیگر رهبر القاعده زنده نیست.
با این حال، منتقدان بایدن با استناد به اظهارات قبلی وی مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان، ادعا می‌کنند که حمله هواپیمای بدون سرنشین نشان‌دهنده شکست رئیس جمهور امریکا در مبارزه با تروریسم و دروغ‌های آشکار او به مردم امریکا است.
مک کارتی به دیلی میل گفته است خبر کشته شدن رهبر القاعده در کابل، همچنین روشن می‌کند که احتمالا القاعده در افغانستان دوباره ظهور کرده است.
این نماینده مردم در پارلمان امریکا می‌گوید دولت بایدن باید در اسرع وقت یک جلسه توجیهی محرمانه به کنگره ارائه دهد تا در مورد احیای القاعده در منطقه در یک سال گذشته، تهدید تروریستی خارجی فعلی برای امریکا و اقداماتی که ما باید برای حفظ امنیت کشورمان برداریم، گفتگو کند. او تاکید کرد که آقای بایدن باید مانع ورود تروریست‌ها به ایالات متحده شود.
مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا گفت که حمله هواپیمای بدون سرنشین به "حکومت ترور" ظواهری پایان داد، اما همچنین شکست بایدن در رسیدگی به "تهدیدهای فزاینده" در افغانستان را فاش کرد.
این نماینده جمهوری‌خواه مجلس گفت زمانی که نیروهای امریکایی سال گذشته از افغانستان خارج شدند، رئیس‌جمهور بایدن ادعا کرد که القاعده از افغانستان خارج شده است. او اذعان کرد که اما رویداد روز یکشنبه چیز دیگری را به ما نشان می‌دهد.
مارجوری تیلور گرین، نماینده مجلس نمایندگان نیز از رئیس جمهور بایدن به خاطر نمایش "پیروزی مضحک" مرگ ظواهری، خروج "شرم‌آور" او از افغانستان و عملکرد ضعیفش به عنوان فرمانده کل انتقاد کرد.
او بایدن را متهم کرد که از مرگ ظواهری برای منحرف کردن اذهان مردم امریکا از مسایل جاری مثل افزایش نرخ تورم، که مستقیماً بر خانواده‌های آنها تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌کند.
سناتور کروز به دیلی میل گفت که امریکایی‌ها امروز باید راحت‌تر نفس بکشند زیرا می‌دانند ایمن الظواهری، رهبر القاعده حذف شده است.
او از مرگ ظواهری به عنوان یک "دستاورد مهم" استقبال کرد و گفت این باید هشداری به همه گروه‌های تروریستی باشد.
به گفته این سناتور جمهوری‌خواه "این حمله باید پیامی برای تروریست‌های دور و نزدیک باشد تا آن‌ها بدانند که اگر برای کشتن امریکایی‌ها توطیه کنید، ما شما را پیدا می‌کنیم و می‌کشیم."
در همین حال، کسانی که عزیزان خود را در حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ از دست دادند، می‌گویند در حالی که مرگ ظواهری "گام مهمی" است، مقامات باید اقدامات بیشتری را علیه اعضای القاعده انجام دهند.
مقامات آمریکایی فاش کردند که برنامه ریزی برای عملیات کشتن ظواهری از شش ماه پیش آغاز شد، اما در دو ماه گذشته تشدید شد.
مرگ این رهبر القاعده، بزرگترین ضربه به این گروه شبه‌نظامی بعد از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای ویژه امریکا در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала