آیا احتمال راه‌اندازی مجدد تطبیق پروژه "کاسا یک‌هزار" وجود دارد؟

© Fotolia / peerawat444برخی از جزئیات افزایش قیمت برق در ایران
برخی از جزئیات افزایش قیمت برق در ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید که با توجه به عدم پابندی بانک‌ جهانی به تعهد خوش نسبت به "کاسا یک‌هزار" شانس تطبیق این پروژه بسیار بایین است.
عبدالحکیم امین رئیس ریاست برشنای ولایت کندز گفته است که کار تطبیق پروژۀ "کاسا یک‌هزار" آسیای مرکزی و جنوبی پس از روی کار آمدن طالبان متوقف شده است.
وی گفته است که "بعد از سقوط دولت قبل، کار تطبیق کاسا یک‌هزار متوقف شد، اهدا کننده این پروژه بانک جهانی است، بنابراین، وام دهنده جهانی پرداخت به پیمانکاران را متوقف کرد و کار متوقف شد".
وی برای از سرگیری کار روی این پروژه به رهبری کشور مراجعه کرده است.
آیا احتمال راه‌اندازی مجدد تطبیق پروژه "کاسا یک‌هزار" وجود دارد، شاکر یعقوبی، آگاه اقتصادی به اسپوتنیک افغانستان گفت:
"با توجه بر عدم پابندی بانک‌ جهانی به تعهد خویش نسبت به تمویل پروژه کاسا یک‌هزار، نبود ظرفیت و توانمندی لازم اقتصادی در افغانستان، چالش‌های فراراه تطبیق پروژه های بزرگ منطقه‌یی، رابطه تعریف ناشده اقتصادی افغانستان با کشورهای دخیل، تطبیق پروژه کاسا یک‌هزار نسبتاً یک امر محتمل به نظر می‌رسد که شانس تطبیق آن خیلی پایین است".
شاکر یعقوبی، کارشناس اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شاکر یعقوبی
کارشناس اقتصادی
"کاسا یک‌هزار" یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ترانزیتی برق در منطقه است که از مجموعه 720 کیلومتر درازی لین برق آن، 562 کیلومتر آن از پنج ولایت افغانستان می‌گذرد.
این پروژه بر افغانستان اهمیت اش از لحاظ اقتصادی، گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان چقدر است، آقای یعقوبی افزود:

"در صورتی‌که زمینه تطبیق این پروژه مساعد شود، افغانستان می‌تواند در زمینه تعاون، همکاری و همگرایی منطقه‌یی نقش خو‌ب‌تر بازی کند و از اعتبار بین‌المللی نزد‌‌ کشورهای منطقه برخوردار شود. اعتبار بین‌المللی باعث خواهد شد که افغانستان در سایر پروژه های بزرگ منطقه‌یی به جایگاه شریک تجاری معتبر صعود کند".

شاکر یعقوبی، کارشناس اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شاکر یعقوبی
کارشناس اقتصادی
وی اضافه کرد:

"استفاده انرژی برای رفع نیازهای داخلی کشور، اخذ فیس ترانزیت، فراهم سازی زمینه اشتغال برای هزاران تن و گذشته از این‌ها در گرو قرار گرفتن منافع اقتصادی کشورهای دخیل در سیاست‌‌گذاری های اقتصادی از دیگر مزایای اقتصادی/سیاسی است که متوجه افغانستان می‌گردد".

شاکر یعقوبی، کارشناس اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شاکر یعقوبی
کارشناس اقتصادی
"کاسا 1000"، از بزرگترین پروژه‌های آسیای مرکزی است که بر بنیاد آن قرار است 1300 میگاوات برق قرقیزستان و تاجیکستان با کشیده شدن 1250 کیلومتر سیم‌های برق، به افغانستان و پاکستان برسد.
در این مسیر، بیش از 560 پایه برق نصب خواهند شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала