ساخت‌وسازها در اطراف "بودا" متوقف شد

© AP Photo / Stringerمجسمه بودا در بامیان
مجسمه بودا در بامیان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2022
عضو شوید
مسوولان محلی طالبان در بامیان به رسانه‌ها تایید کرده‌اند که به دلیل ملاحظات سازمان یونسکو، کار ساخت‌و‌ساز در ساحه بازار کهنه این ولایت متوقف شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، مقام‌های محلی طالبان در یک اقدام غیرمنتظره در مراسمی کار بازسازی بازار کهنه این ولایت را آغاز کرد‌ بودند.
ملا عبدالله سرحدی، والی و مولوی سیف‌الرحمان محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان، گفته بودند که مطابق رهنمایی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و با مشورت سازمان یونسکو، این بازار بازسازی می‌شود.
بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
طالبان از حفره های خالی بودا های بامیان محافظت می‌کند
اما به‌تازه‌گی روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از مسوولان یونیسکو گزارش داده است که طالبان هیچ‌گونه مشورتی با این سازمان در زمینه بازسازی بازار کهنه بامیان نکرده‌اند.
در گزارش گاردین آمده که یونسکو مخالف هر گونه ساخت‌و‌ساز در ساحات تاریخی بامیان به‌ویژه در ساحه بازار کهنه این ولایت و اطراف پیکره‌های بودا است.
گفتنی است که بازار کهنه بامیان در برابر پیکره بودای صلصال و ساحه سرخ فرهنگی موقعیت دارد. یونسکو، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، هر گونه ساخت‌و‌ساز در این ساحه و دیگر ساحات تاریخی بامیان را ممنوع کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала