آیا امریکا در رصد گروه‌های تروریستی در افغانستان شکست خورده است؟

© Depositphotos.com / СarlosphotosФлаг США
Флаг США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.08.2022
عضو شوید
در حالی که امریکا هفته گذشته سرکرده القاعده را در کابل کشت، به نظر می‌رسد راهبرد جدید این کشور برای رصد کارکرد گروه‌های تروریستی از راه دور شکست خورده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، یک رسانه امریکایی در گزارشی به راهبرد جدید واشنگتن برای رصد کارکرد گروه‌های تروریستی در افغانستان پرداخت.
سی‌ان‌ان گزارش داد: پس از بیرون شدن امریکا از افغانستان، وزارت دفاع این کشور واحدی را برای رصد از راه دور فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان تشکیل داده است.
به نوشته این رسانه، هدف از این راهبرد، عدم تبدیل افغانستان به فعالیت داعش و القاعده عنوان شد و مقامات آمریکایی مدعی کارآمدی این استراتژی جدید بدون حضور سربازان این کشور در افغانستان هستند.
سی‌ان‌ان اضافه کرد: "اما طی یکسال گذشته این واحد تازه تاسیس هیچ گزارش قابل اعتباری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان را به مقامات گزارش نداده و دلیل اصلی آن نبود نیروهای زمینی در افغانستان عنوان شده است".
این در حالی است، که هفته گذشته آمریکا عملیات موفقی را برای ترور ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان انجام داد که مقامات واشنگتن این اقدام را به عنوان مثالی برای عملکرد موفق سیاست جدید این کشور در افغانستان عنوان کردند.
اما کارشناسنان اعتقاد دارند که ترور الظواهری در افغانستان دلیل خوبی برای کارآمدی سیاست جدید رصد از راه دور این کشور در افغانستان نیست و دلیل آن این است که سرکرده القاعده به عنوان یک تروریست شاخص همیشه در رصد سازمان اطلاعات آمریکا بوده است.
Постоянный представитель РФ при международных организациях в Вене Владимир Воронков - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2022
سازمان ملل از طالبان می‌خواهد که از القاعده جدا شوند
بث سانر، کارشناس اطلاعاتی و مشاور سابق ترامپ در این خصوص اعتقاد دارد که رصد یک تروریست شاخص با مبارزه با ظهور یک تروریست دیگر کار بسیار متفاوتی است.
به نوشته سی‌ان‌ان، برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که این امکان وجود دارد که فعالیت تروریستی از افغانستان به سایر مناطق جهان نیز سرایت کند و بار دیگر خطراتی را برای منافع آمریکا ایجاد کند.
کریس رای، رئیس اف بی آی نیز در این خصوص گفته است که باتوجه به اینکه ما در حال حاضر از افغانستان خارج شدیم و توانایی جمع آوری اطلاعات کاهش یافته این احتمال وجود دارد که از سوی گروه های تروریستی مورد هدف قرار بگیریم.
این رسانه آمریکایی نوشت: اما با وجود تردید کارشناسان به رصد فعالیت تروریستی در افغانستان بدون وجود نظامیان ، مقامات آمریکا ترور سرکرده القاعده را مثال خوبی برای قدرت ارزیابی آمریکا در افغانستان عنوان کرده و اعلام کردند که واشنگتن قادر است بدون حضور نظامیان عملیات ضدتروریستی در افغانستان انجام دهد.
سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود نوشت: در حال حاضر جمع‌آوری اطلاعات در افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین شبکه انسانی انجام می شود، اما کارشناسان بر این اعتقادند که استفاده از پهپادها در کنار طولانی بودن مسیر پرواز و هزینه سنگین، کارآمدی آن نیز قابل تردید است.
در همین حال، کارشناسان هم پیش از این گفته بودند، که چیرگی یک گروه تروریستی بر افغانستان باعث شده که دیگر گروه های تروریستی جرات پیدا کنند تا در برابر دولت های دیگر شورش را آغاز کنند.
این کارشناسان می گویند، که چیرگی طالبان بر افغانستان زمینه را برای سرباز گیری دیگر گروه های تروریستی فراهم کرده است و کشورهای همسایه افغانستان اگرچه تاکنون با طالبان پیوندهای نزدیکی را ایجاد کرده و برخی از این کشورها حتی سفارت های افغانستان را در اختیار این گروه قرار داده است، اما در آینده ای نزدیک زیان های پشتیبانی از یک گروه تروریستی را خواهند دید.
یادآوری می کنیم، که بامداد سه‌شنبه بود که بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی "القاعده" از بین رفت.
ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: "أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала