مرگ عمر خالد خراسانی؛ ضربه سنگینی به تحریک طالبان پاکستان

© @https://twitter.com عمر خالد خراسانی
عمر خالد خراسانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2022
عضو شوید
رسانه‌ها گزارش داده اند که عبدالولی مشهور به عمر خالد خراسانی که یکی از رهبران تحریک طالبان پاکستان است، همراه با دو تن از دستیارانش در یک حمله هدفمند در ولایت پکتیکا کشته شدند.
عبدالولی، معروف به عمر خالد خراسانی از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستانی بود که با نام‌های مستعار عبدالولی مهمند، مفتی حسن و حافظ دولت‌خان فعالیت می‌کرد.
او در سال 2014 گروه شبه نظامی خود به نام جماعت الاحرار را تشکیل داد که بعداً به طالبان پاکستان پیوست. جماعت الاحرار در سال 2016 توسط ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شد.
امریکا تا سقف سه میلیون دالر پاداش برای اطلاعات در مورد خراسانی تعیین کرد.
آگاهان معتقد اند که کشته شدن خراسانی تاثیر منفی بر مذاکرات میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی بر جا خواهد گذاشت.
در همین حال مقامات پاکستانی گفته اند که کشته شدن خراسانی می تواند به مذاکرات صلح نوپا بین طالبان پاکستان و دولت پاکستان آسیب برساند.
این حمله توسط چه کسانی یا کشورهای می تواند راه اندازی شده باشد؟ آیا کشته شدن خراسانی تاثیری بر مذاکرات صلح بین طالبان پاکستان و دولت این کشور خواهد داشت؟
یحیی چاووش رئیس حزب خط سوم و آگاه مسائل سیاسی افغانستان در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید: از همه اولتر باید گفت که این کمک متقابل از سویی پاکستان برای آمریکا است، پاکستان برای کشتن ایمن الظواهری و آوردن وی به کابل توسط اجنتان طالب خود زمینه سازی کرد. برعلاوه در این امر، گروهی از افسران آی اس آی و افسران نظامی این کشور که زیر نام "ملا ها" پنهان شده بودند گویا برای گفتگو به کابل برای مذاکره طالبان پاکستانی با دولت پاکستان آمده بودند، اما وظیفه آنها شناسایی محل بود و باش الظواهری بود.
"در جمع آوری این همه معلومات پاکستان به آمریکا کمک کرد و از طرف دیگر دست آمریکا را به مداخله مستقیم در افغانستان دوباره باز نمود. پاکستان به این کار به کشورهای همسایه و منطقه خواست بگوید که من اگر مداخله می کنم، شما دیدید که الظواهری کشته شد، در حالیکه سازماندهی این همه به دستور ایالات متحده بود و توسط پاکستان به اجرا درآمد."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته رئیس حزب خط سوم، در بدل خدمات پاکستان به آمریکا، این کشور اطلاعاتی که در باره رهبر طالبان پاکستان (عمر خالد خراسانی) داشت وی را کشف و سپس نابود کردند.
"در مقابل خدمات پاکستان به آمریکا این کشور نیز برای از بین بردن رهبر طالبان پاکستان به کشتن رهبر این گروه با دو دستیارش کمک کرد. این همه بدین معنا است که هنورهم ایالات متحده به وسیله پاکستان میخواهد که همه‌ی منطقه را به خصوص منطقه جنوب شرق آسیا را از طریق افغانستان متشنج نگه دارد و همچنین درد سر برای کشورهای آسیای میانه، روسیه، چین و ایران ایجاد کند."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش در ادامه افزود: درشرایط کنونی که ایالات متحده و غرب در اوکراین به بن‌بست رسیده اند، آمریکا و کشورهای غربی ملیارد ها دالر را از پول مالیه دهندگان کشورهای خود اسلحه خریداری می‌کنند و از این حساب حدود 30 درصد آنرا به اوکراین می فرستند و متباقی سلاح ها در بازار سیاه به فروش می‌رسند.
"اینها که خود به بن‌بست رسیده اند، حالا می خواهند جبهات دیگری را در اسیا باز کنند. فرق نمی کند که این جبهه در تایوان باشد یا افغانستان. در حال حاضر سیاست روشن آمریکا همان سیاستی است که قبلا بود. بر مبنای همین سیاست بود که که در جنگ های تنظیمی در افغانستان یک قوم را توسط قوم دیگر کشتند، در جنگ های عراق و سوریه عرب را توسط عرب کشتند، در جنگ اوکراین سلاویان را توسط سلاویان می کشند و در جنگی که میخواهند در تایوان راه اندازی کنند، خود این‌ها می خواهند اسباب این جنگ را مهیا کنند، نخست کشورها را به درگیری میکشانند و سپس پای خود را از جنگ می کشند و به راحتی می خواهند نژاد زرد را به نژاد زرد درگیر کنند تا تایوان نابود و اقتصاد کشور چین ورشکست شود. "
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش در اخیر نتیجه گرفت که ایالات متحده از این همه سیاست های فریبکارانه برای اغوای جامعه جهانی و شهروندان خود آمریکا استفاده می کند.
"کارشناس می گوید برنامه آمریکا این است که مسلمان را با مسلمان با استفاده ایجاد گروه های تروریستی درگیر نماید تا خود آنها یک دیگر خود را نابود و مناطق وسیع را در جهان متشنج کنند تا منافع ایالات متحده آمریکا حفظ باشد."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
حزب جماعت الاحرار که خراسانی تأسیس کرد، متهم به انجام حملات متعدد علیه نیروهای پاکستانی و اقلیت‌های مذهبی است. این گروه همچنین مسئولیت قتل دو کارمند پاکستانی قنسولگری آمریکا در شهر شمال غربی پیشاور در مارچ 2016 را بر عهده گرفت.
در همان سال این گروه مسئولیت یک حمله انتحاری در پارکی در شهر لاهور در شرق پاکستان را بر عهده گرفت که بیش از 70 کشته برجای گذاشت.
تحریک طالبان پاکستان در چهارده سال گذشته شورش هایی را در پاکستان به راه انداخته است. این گروه برای اجرای قوانین اسلامی در این کشور، آزادی اعضای خود که در بازداشت دولت هستند و کاهش حضور نظامی پاکستان در مناطق قبایلی مبارزه کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала