سازمان حمایت از کودکان از اوضاع فاجعه‌بار کودکان در افغانستان نگران است

© Sputnik / Tariq Azimکودکان افغانستان باشندگان کمپ مهاجرین کابل
کودکان افغانستان باشندگان کمپ مهاجرین کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2022
عضو شوید
نهاد بین‌المللی حمایت از کودکان از افزایش فقر در افغانستان نگران است. این نهاد در گزارشی می‌گوید که 97 درصد خانواده‌ها نمی‌توانند خوراک کافی برای فرزندان خود تهیه کنند و کودکان گرسنه به رختخواب می‌روند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هشتاد درصد از کودکانی که با آنان گفتگو شده است، گفته اند که در سی روز گذشته گرسنه به رختخواب رفته‌اند.
کریس نیامندی، رئیس موسسه بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان، گفت: "زندگی برای کودکان در افغانستان وخیم است. کودکان گرسنه به رختخواب می‌روند. آنان خسته و بی حال استند".
مرسل (نام مستعار) دختری است که در کنار جاده‌یی در کابل دست‌فروشی می‌کند و برای پیدا کردن نان به خانواده‌اش از صبح تا شام کار می‌کند.
مرسل می‌گوید که روزانه 200 تا 300 افغانی درآمد دارد و این پول مصرف روزمره خانواده‌اش را پوره نمی‌کند. مرسل، دختر دست‌فروش، گفت: "پدرم مریض است و برادرم عملیات می‌شود، به پیسه نیاز داریم از این خاطر اینجا قلم فروشی می‌کنم که کم کم پیسه جمع کنیم و عملیات برادرم شود".
طالبان می‌گوید که با وجود مشکلات اقتصادی، وضعیت کودکان افغان نسبت به گذشته بهتر شده است.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، گفت: "مشکلات اقتصادی از دهه‌ها به این سو در کشور یک مشکل بوده است و اینکه بعد از آمدن امارت اسلامی رونق گرفته، ابعاد بیرونی دارد. تلاش داریم تا از اطفال در تعلیم استفاده شوند و مشکلات اقتصادی و خانوادگی حل شود".
سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان نیز پیش از این در خبرنامه‌یی گفته است که افغانستان با یک فاجعه انسانی روبه‌رو است و ممکن است این فاجعه در مقایسه با جنگ بیست سال گذشته تلفات بیشتری داشته باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала