آخرین اسیر آمریکایی در افغانستان؛ ابزار دست طالبان برای رهایی قاچاقچی بزرگ مواد مخدر

© @https://twitter.com بشیر نورزی
بشیر نورزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2022
عضو شوید
سرپرست وزارت دفاع طالبان در دیدار محرمانه با تام وست نماینده آمریکا برای افغانستان در قطر، خواستار رهایی قاچاقبر بزرگ مواد مخدر در بدل گروگان آمریکایی شده است که در سال 2020 توسط طالبان در افغانستان ربوده شد.
نیویورک تایمز گزارش داد که ملا یعقوب مجاهد ماه جولای در یک سفر اعلام نشده، به دوحه رفت و در دیدار با تام وست، نماینده آمریکا برای افغانستان، روی رهایی بشیر نورزی، قاچاقچی بزرگ مواد مخدر افغانستانی و از حامیان مالی سابق طالبان که در ایالات متحده زندانی است، بحث کرد.
در واقع اگر این نشست محرمانه صورت گرفته است، آیا آمریکا با پیشنهاد طالبان برای تبادله این قاچاقچی معروف مواد مخدر موافقت خواهد کرد؟
نورزی برای طالبان چه ارزش دارد؟
در صورت توافق طرفین، آیا این خطر وجود ندارد که طالبان در آینده اتباع خارجی را به گروگان بگیرند و از آنها به عنوان ابزاری برای تبادل با جهان و رهایی افراد شان از زندان ها استفاده کنند؟
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی و کارشناس مطرح افغانستان در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید، بشیر نورزی که از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر افغانستان است، در گذشته از یاران نزدیک ملا عمر پدر ملا یعقوب بود و زمانی که ملا عمر قدرت را در ولایت کندهار به دست داشت، این فرد "نورزی" که از قاچاق تریاک سرمایه هنگفتی را کسب کرده و در آن زمان از قاچاقبر های معروف مواد مخدر بود، پول های کلانی را در دسترس رهبر طالبان قرار می‌داد.
"بشیر نورزی دائم طالبان را کمک می‌کرد. او در سال 2005 با فریب به آمریکا دعوت شد. آمریکایی ها به بهانه تعامل با طالبان او را از امارات به ایالات متحده خواستند. با ورود به آمریکا کارمندان اف‌بی‌آی او را دستگیر، به حبس ابد محکوم و به زندان انداختند. بعدا طالبان هرچه تقلا و تلاش کردند نتوانستند نورزی را از زندان آمریکا نجات دهند و این سوال تا توافق‌نامه دوحه نا حل باقی ماند و دیگر مطرح نشد"
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
آقای سعیدی می‌گوید که قرار اطلاعات، در مذاکرات دوحه خلیل‌زاد به طالبان وعده سپرد که توافق آمریکا را برای آزادی بشیر نوزری دریافت خواهد کرد که او هم موفق به این کار نشد.
"از دوسال پیش طالبان مارک فریکس، انجنیر و عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا را به گروگان گرفتند و تقاضا دارند که او را در بدل نورزایی آزاد خواهند کرد ولی این آمریکایی نزد گروه حقانی اسیر است و حقانی نیاز به تبادله این آمریکایی با نورزی ندارد، از همین‌رو ملا یعقوب با استفاده از فرصت به قطر رفت تا اگر موفق شود، توافق آمریکا را برای رهایی دوست پدرش به دست بیاورد."
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
این آگاه مسایل سیاسی در مورد اهمیت رهایی این قاچاقچی مواد مخدر برای طالبان می‌گوید، این فرد "نورزی" که در گذشته کمک های زیادی مالی و تسلیحاتی را برای طالبان ارائه نموده بود و اکنون نیز ثروت زیادی را در اختیار دارد، طالبان شاید فکر می‌کنند که با رهایی وی منفعت سیاسی و اقتصادی را نصیب خواهند شد. از سوی دیگر او رفیق و یار دیرینه‌ی ملا عمر بود و اکنون فرزند وی می‌خواهد به پاس خوبی های که نورزی برای ملا عمر انجام داده اکنون او را کمک کند تا از زندان آمریکایی رهایی یابد.

"آقای سعیدی می‌گوید که اگر تبادله میان طالبان و آمریکا انجام شود، بدون تردید این خطر وجود دارد که در آینده طالبان شهروندان کشور های دیگر را در افغانستان به گروگان بگیرند و در بدل آنها آزادی اعضای گروه خود را تقاضا کنند، مثلی که در گذشته نیز با استفاده از همین روش گروه طالبان آزادی انس حقانی و شمار دیگر ترویست های شان را فراهم کردند."

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
در ماه مارچ سال جاری 2022 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به مناسبت دومین سال گروگان گرفته شدن مارک فریکس ، شهروند ایالات متحده به دست طالبان در افغانستان،در یک سخنرانی اعلام کرد که طالبان تا گروگان آمریکایی را آزاد نکند نمی‌تواند به فکر "کسب مشروعیت" باشد.
بایدن گروگان‌گیری وی را "یک عمل ظالمانه و بزدلانه" خوانده و گفت: "تهدید امنیت آمریکایی‌ها یا غیرنظامیان بی‌گناه قابل قبول نیست. طالبان پیش از آن که انتظار داشته باشند به خواست به رسمیت شناخته شدن شان توجه شود، باید فورا مارک را آزاد کنند. این موضوع قابل مذاکره نیست."
گفتنی است انجنیر ساختمانی ایالات متحده از دو نیم سال به این سو در نزد طالبان گروگان است. مارک فریکس از سال 2010 در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای آمریکا در افغانستان کار می‌کرد. او در اوایل ماه فبروری 2020 ناپدید شد، درست در اواخر همان ماه تفاهمنامه صلح میان زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان امضا شد.
طالبان در 15 آگست سال گذشته وارد کابل شدند. از آن زمان تا کنون این گروه علاوه براینکه موفق به ایجاد حکومت همه شمول که خواست جامعه جهانی است، نشده، بلکه از سوی هیچ کشوری نیز تا کنون به رسمیت شناخته نشده.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала