دیده‌بان حقوق بشر: افغان‌ها طی یک سال گذشته قربانی ظلم طالبان و بی‌ تفاوتی جهان شده‌اند

© AP Photo / Rahmat GulБоевики "Талибана"* в Кабуле, Афганистан
Боевики Талибана* в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2022
عضو شوید
در آستانه یک‌‌ساله‌گی تسلط طالبان بر افغانستان، دیده‌بان حقوق‌ بشر گزارشی زیر نام "سال فاجعه‌بار حکومت طالبان" نشر کرده است. در این گزارش گفته شده که افغان‌ها طی یک سال گذشته قربانی ظلم طالبان و بی‌ تفاوتی جهان شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، در گزارش دیده‌بان حقوق بشر که روز پنجشنبه، 20 اسد نشر شده آمده است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، تعهدات‌شان در زمینه حقوق بشر را زیر پا گذاشته‌اند.
طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، پس از تصرف کابل در 15 آگوست 2021، مقامات طالبان از جمله سایر تخطی ها محدودیت های شدیدی را بر حقوق زنان و دختران اعمال کرده اند، رسانه ها را سرکوب کرده اند و منتقدان و کسانی را که مخالفان خود می پنداشته اند خودسرانه بازداشت، شکنجه و به طور صحرایی اعدام کرده اند.
در این گزارش آمده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان 90 درصد شهروندان این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند و میلیون‌ها کودک به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند.
فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده بان حقوق بشر گفت: "مردم افغانستان در کابوس حقوق بشری زندگی می کنند، قربانی ظلم طالبان و بی تفاوتی بین‌المللی اند. آینده افغانستان تاریک خواهد ماند مگر این‌که دولت های خارجی فعالانه تر با مقامات طالبان تعامل کنند و در عین حال آنها را به شدت در زمینه اقدامات حقوق بشری شان تحت فشار قرار دهند".
این سازمان می‌افزاید که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت، قوانینی را وضع کرده اند که به طور همه جانبه زنان و دختران را از اعمال اساسی‌ترین حقوق‌شان به شمول حق آزادی بیان، سفر و آموزش باز می‌دارد.
هیئت گروه طالبان رهسپار ناروی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2022
دیده بان حقوق بشر: ممنوعیت سفر بر مقام‌های طالبان بازگردانده شود
به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، قوانین طالبان همچنین بر دیگر حقوق اولیه زنان در سایر بخش‌های زندگی از جمله معیشت، مراقبت‌های بهداشتی دسترسی به غذا تأثیر می گذارد.
دیده‌بان حقوق بشر گفت که "کارنامه وحشتناک حقوق بشری طالبان" و عدم تمایل آنها به تعامل معنادار با نهادهای مالی بین‌المللی باعث انزوای افغانستان شده است.
این از سازمان از طالبان می‌خواهد تا موارد نقض حقوق بشر را کاهش داده و ناقضان حقوق بشر را مورد بازخواست قرار دهند.
سازمان مذکور از دولت‌های خارجی نیز می‌خواهد تا محدودیت‌های بخش بانکی بر افغانستان را کاهش دهند تا فعالیت‌های اقتصادی مشروع و کمک‌های بشردوستانه تسهیل شود.
خانم عباسی می‌گوید: "طالبان باید فورا تصمیم ظالمانه و زن ستیزانه خود مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان را لغو کنند. لغو این تصمیم، این پیامی را ارسال می‌کند که طالبان مایلند در شدیدترین اقدامات خود نیز تجدید نظر کنند."
طالبان هنوز به این گزارش دیده‌بان حقوق‌ بشر واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما در گذشته همواره این گونه گزارش‌ها را رد کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала