45 درصد دختران در افغانستان از رفتن به مکتب محروم استند

© Sputnik / T. Azimشاگردان دختر در مکتب کابل
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2022
عضو شوید
بربنیاد یک نظرسنجی تازهٔ نهاد پشتیبانی از کودکان، بیش از 45 درصد از دختران در افغانستان به مکتب نمی‌روند و بسیاری از آنان افسرده شده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این نظرسنجی نشان می‌دهد که این آمار در میان پسران بیست درصد است. نهاد پشتیبانی از کودکان می‌گوید که این نظر سنجی بربنیاد گفت‌وگو با یک هزار و هفت صد دختر و پسر در هفت ولایت تهیه شده است.
در حالی‌که دختران اجازه ندارند به مکتب‌های متوسط و لیسه بروند، یک آموزگار یک ماه پس از حاکمیت طالبان، زمینه آموزش را برای 250 دانش‌آموز دختر فراهم ساخته است.
سودابه نژند در یک خانه به گونه پنهانی دختران را زبان انگلیسی و ریاضی آموزش می‌دهد.
سودابه نژند، آموزگار، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است: "بعد از تعطیلی مکاتب برای دختران، تصمیم گرفتم در یک مکتب مخفی را برای دختران باز کنم و در خانه‌ای چوکی و میز گذاشتیم تا آنها بیایند و اینجا درس بخوانند".
دنیا عرب‌زاده، دانش‌آموز، گفت: "خیلی ناامیدکننده است، مکتب واقعی با اینجا بودن فرق می‌کند، اما من خیلی از همصنفی‌هایم را می‌بینم که نمی‌توانند به اینجا بیایند و در خانه می‌مانند و بسیار ناامید کننده است که دختران اجازه رفتن به آنجا یعنی مکتب را ندارند."
اسوشید پرس نوشته است که هیچ نشانه‌ی برای بازگشت دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب وجود ندارد.
سودابه نژند، آموزگار، گفت: "تعطیلی مدارس به نفع یک دولت نیست، حتی آن را تضعیف می‌کند، زیرا اگر یک زن تحصیل کند به این معنی است که کل جامعه تحصیل می‌کند."
فیونا فریزر، رئیس بخش حقوق بشر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، دور ماندن دختران را از آموزش نگران کننده می‌داند.
نزدیک به یک سال می‌شود که دانش‌آموزان دختر از رفتن به مکتب‌های متوسطه و لیسه بازمانده اند و روشن نیست که آنان چی زمانی اجازه پیدا خواهند کرد تا به مکتب بروند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала