تحقیق: از دانش‌آموزان امتحان نگیرید، مغزشان را اسکن کنید

© Flickr / Jeremy WilburnNo Country For Young Academics
No Country For Young Academics - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.08.2022
عضو شوید
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد اسکن مغزی با دقت بالاتری می‌تواند میزان تسلط به دروس و یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان را نسبت به آزمون‌های سنتی که به صورت معمول برای ارزیابی برگزار می‌شود، مشخص کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، نتایج این مطالعه جدید در نشریه "Science Advances" منتشر شده است. این مقاله که توسط تیمی از محققان از هفت دانشگاه و به سرپرستی دانشمندان علوم اعصاب مرکز "جورج تاون" تهیه شده است، نه تنها می‌تواند برنامه تدوین شده درسی را زیر سوال ببر، بلکه یک پیوند پنهان در ذهن انسان را آشکار کند.
محققان در این مطالعه یک دوره یادگیری فضایی در مکتب‌های ایالت ویرجینیا شامل مهارت‌های تفکر فضایی مانند نقشه‌برداری و برنامه‌ریزی برای تغییر پیکربندی یک شهر به منظور کاهش مصرف انرژی را زیر نظر گرفتند.
درطول دوره اسکن‌هایی (MRI) به منظور بررسی میزان یادگیری از ذهن دانش‌آموزان انجام شد و نتایج آن با روش‌های بررسی میزان یادگیری به صورت سنتی (آزمون کلاسی و نمره‌دهی) مقایسه شد.
تغییرات مغزی صورت گرفته، یادگیری بیشتری را برای دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌کرد - به خصوص در یادگیری‌هایی که به "انتقال دور" مشهور هستند. این دسته مسائل به صورت مستقیم در کلاس آموزش داده نمی‌شوند، بلکه دانش‌آموزان آن‌ها را به صورت غیرمستقیم می‌آموزد. آزمودن میزان یادگیری مفاهیم انتقال دور به کمک روش‌های سنتی تقریبا غیرممکن است اما اسکن مغزی می‌تواند آن را نیز برای ما شفاف سازد.
این مطالعه درحقیقت نه تنها درک ما از اینکه چگونه آموزش الگوی مغز ما را دچار تغییر می‌دهد، آگاه می‌کند بلکه بینش‌های کلیدی در مورد ماهیت ذهن را نیز آشکار می‌کند.
محققان پس از مطالعه اسکن‌های انجام شده دریافتند در زمان یادگیری قشر جداری خلفی مغز (کورتکس) دچار تغییر می‌شود. آن‌ها همچنین دریافتند برای تعیین میزان یادگیری یک دانش‌آموز، اسکن‌های مغزی پاسخ دقیق‌تری را نسبت به آزمون‌ها دراختیار معلم قرار می‌دهند. با این‌حال، علاوه بر اینکه انجام اسکن مغزی امری هزینه‌بر است، دانشمندان عقیده دارند نمی‌توان با حذف امتحانات و به منظور بررسی میزان یادگیری دانش‌آموزان مغز تک تک آن‌ها را اسکن کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала