- اسپوتنیک افغانستان  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه 24 فبروری عملیات ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، هدف این عملیات را "محافظت از افرادی عنوان کرد که در طول هشت سال گذشته توسط رژیم کی‌یف تحت شکنجه و جنایت قرار گرفته اند" .

هشدار روسیه از پیامد های ناگوار حمله اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا
 نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.08.2022
عضو شوید
معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه هشدار می‌‎دهد که حمله نظامیان ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا عواقب ناگواری در پی خواهد داشت
به گزارش اسپوتنیک، ایگور ویشنوتسکی، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) گفت: حملات هدفمند ارتش اوکراین به زیرساخت های انرژی نیروگاه اتمی زاپروژیا می تواند به عواقب بسیار بدی منجر شود.
این دیپلمات گفت: "نقض فاحش اصول امنیت فیزیکی در این منطقه هسته ای وجود دارد، و به جای صحبت مستقیم در مورد آن، اطلاعات نادرست سیاسی منتشر می شود."
او از اوکراین و کشور های حامی‌ کی‌یف خواست تا برای توقف گلوله باران نیروگاه اتمی زاپروژیا اقدامات لازم انجام دهند، در غیر این صورت، به گفته او، یک فاجعه رخ خواهد داد. ویشنوتسکی تاکید کرد: "این یک فاجعه نهایت ترسناک خواهد بود. اگر کمی بیشتر تأمل شود این فاجعه رُخ خواهد داد."
به گفته وی، کی‌یف به طور مستقیم تأسیسات ذخیره‌ نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که عمر ایستگاه را به ویژه در رابطه با خطوط برق تضمین می کند مورد حملات هدفمند قرار داده است. "یعنی آنها می‌خواهند نیروگاه را قطع کنند."
وی با یادآوری اینکه نیروگاه هسته ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌‎ی در اروپا است، گفت نظامیان ارتش اوکراین عمداً برای از کارانداختن ایستگاه، به آنجا شلیک می‌کنند و من فکر می‌کنم کارشناسان می‌توانند بگویند که گلوله باران این محل بسیار جدی و خطرناک است."
وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با بمباران سایت‌های زیرساختی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، اقدام جدیدی تحت عنوان "تروریسم هسته‌ای" انجام داده است.
نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در دوران شوروری ساخته شده، بزرگترین رآکتور هسته‌ای اروپاست. 6 راکتور آب فشرده این نیروگاه - که دست‌کم دو عدد از آن‌ها در حال حاضر مشغول به کار است .
این نیروگاه از ماه مارج توسط ارتش روسیه محافظت می شود.
این نیروگاه که در کرانه روخانه "دنیپر" در جنوب غربی شهر زاپروژیا واقع شده، برای نیروهای روسیه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بوده و کنترل آن از آغاز عملیات تا کنون مورد مناقشه بوده است.
در روزهای اخیر رسانه‌ها و مقامات روسیه بارها اعلام کردند که نیروهای اوکراینی حملات به نیروگاه اتمی منطقه زاپروژیا را افزایش داده و این مسئله احتمال آتش‌سوزی و انفجار این نیروگاه را افزایش داده است.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала