واکنش دومای روسیه به حمله سلمان رشدی

© Photo / AP Photo / Rogelio V. SolisПисатель Салман Рушди
Писатель Салман Рушди - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.08.2022
عضو شوید
اولگ موروزوف، معاون دومای دولتی روسیه گفت که حمله به سلمان رشدی صرف‌نظر از انگیزه باید جرم تلقی شود.
به گزارش اسپوتنیک، معاون دومای روسیه گفت: "این یک جرم است، مهم نیست چه انگیزه‌ای داشته باشد. اما در خانه‌ که از شیشه‌ای ساخته شده است، نباید به یکدیگر سنگ پرتاب کرد- تخریب اجتناب ناپذیر است. رشدی به خوبی می‌دانست که چه کار می‌کند! این انتخاب او بود. واکنش او به این کتاب قابل پیش‌بینی بود".
به گفته وی، افراط‌گرایی مذهبی را می‌توان محکوم کرد، اما چنین رویدادهای هر بار رخ خواهند داد "زمانی‌که ارزیابی های مشکوک از متون مقدس به مسلمانان با اشاره به آزادی بیان دیکته شود".
روز جمعه، سلمان رشدی پیش از اجرای خود در ایالت نیویورک روی صحنه در موسسه مورد حمله قرار گرفت. یوجین استانیسفسکی، سخنگوی پولیس ایالت نیویورک گفت که به رشدی حداقل دو ضربه چاقو در ناحیه گردن و شکم وارد شده است. فرد مهاجم بازداشت شد، او هادی مطر 24 ساله اهل نیوجرسی بود. پیشتر "ان‌بی‌سی نیوز" به نقل از یک منبع گزارش داده بود که مطر، بر اساس داده‌های اولیه، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران علاقه داشته است. یک افسر مجری قانون که نامش فاش نشده است به این شبکه تلویزیونی گفت که بررسی اولیه حساب‌های شبکه های اجتماعی مطر نشان داد که او به "افراط گرایی شیعه" و سپاه ایران علاقه داشته است. در عین حال، به گفته این منبع آگاه، "ارتباطات بی چون و چرای" مظنون با سپاه فاش نشد.
رمان "آیات شیطانی" سلمان رشدی (1988) باعث خشم جهان اسلام شد. روح‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران در فتوای خود علناً رشدی را مرتد اعلام کرد، برای مدت طولانی این نویسنده مجبور شد مخفی شود، کتاب او در تعدادی از کشورها ممنوع شد. در ایران برای اجرای فتوای روح الله خمینی جایزه چند میلیون دالر معین شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала