انتقاد جمهوری‌‌خواهان کنگره آمریکا از برنامه بایدن برای روند تخلیه در افغانستان

© AFP 2023 / Nicholas Kammعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
جمهوری‌‌خواهان کنگره آمریکا از برنامه بایدن برای روند تخلیه در افغانستان انتقاده نموده و می‌گویند که حکومت بایدن تخلیه تمام کماندوهایی را که از سوی آمریکا آموزش نظامی دیده بودند، در اولویت قرار نداد.
به گزارش اسپوتنیک، یک گزارش تازه منتشر شده از سوی جمهوری‌خواهان مجلس نماینده‌گان آمریکا می‌گوید: در اوج خروج ایالات متحده از افغانستان، تنها 36 مقام وزارت امور خارجه در فرودگاه بین المللی کابل حضور داشتند تا افغان‌هایی که قصد تخلیه‌ داشتند را بررسی کنند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از گزارش جمهوری‌خواهان نوشته است که در این جریان توسط یک افسر کنسولی، سه هزار و 444 نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد که به‌رغم نگرانی‌ها در مورد سلب آزادی زنان تحت حاکمیت طالبان، کسانی که توانسته‌اند در پروازهای تخلیه خارج شوند، بیشتر مردها بوده‌اند.
آنها از حکومت بایدن انتقاد کردند که تخلیه تمام کماندوهایی را که از سوی آمریکا آموزش نظامی دیده بودند، در اولویت قرار نداد.
این گزارش همچنان می‌گوید که دولت ماهیت رویدادهای اتفاق افتاده را به گونه دقیق نشان نداده و نتوانسته برنامه‌ای را برای جلوگیری از استخدام کماندوهای افغان توسط دشمنان آمریکا به اجرا بگذارد.
به گفته این نمایندگان، کماندوهای سابق افغان که توسط آمریکا آموزش دیدند، می‌تواند از سوی برخی کشور ها استخدام شوند و اسرار عملیاتی و استخباراتی نیروهای آمریکایی را فاش کنند.
آنها از حکومت بایدن خواستند تا این نیروهای خاص را از افغانستان خارج کند.
در خبرنامه آمده است که بسیاری از برنامه‌های تخلیه دولت بایدن در بهار سال 2021 با وجود تغییرات در میدان جنگ، وخامت اوضاع امنیتی و به‌رغم ارزیابی‌های اطلاعاتی تجدیدنظرشده، هرگز به‌روز نشده‌اند.
مایکل مک‌کال، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: "هرچند جو بایدن به خروج نیروهایی آمریکایی از افغانستان باورمند بود، اما او تصمیم امضای توافق را به دونالد ترامپ نسبت می‌دهد."
برنامه خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا کنون بارها از سوی مقامات آمریکایی، اعضای ناتو و کشور‌های مخالف امریکا مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала