غنی در یک سالگی سقوط افغانستان باز هم از تصمیم‌اش برای فرار دفاع کرد

© @https://twitter.com اشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید، با فرار خود اجازه ندادم طالبان مرا وادار به امضای سندی کنند که به این گروه مشروعیت می‌داد.
به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک سالگی سقوط کابل به دست گروه طالبان برای توجیه فرارش از کشور در تازه ترین مصاحبه خود با "سی‌ان‌ان" می‌گوید که یک سال پیش از افغانستان برای اینکه طالبان او را مجبور به امضای سندی نکنند که به حکومت این گروه مشروعیت می‌بخشید و برای جلوگیری از تحقیر یک رئیس جمهور وادار به فرار شد.
به تاریخ 15 اگست سال 2021، غنی و همسرش یکجا با شماری از مسوولان و کارکنان ریاست جمهوری سوار بر هلیکوپترها افغانستان را ترک کردند و لحظاتی بعد طالبان وارد ارگ شدند.
رئیس جمهور فراری افغانستان گفته است که محیط اطرافش در ارگ برایش مصوون نبود و به گفتۀ او به "یکی از آشپز‌های ارگ 100 هزار دالر پیشنهاد شده بود تا در بدل آن وی را مسموم" کند.
این نخستین بار است که رییس جمهور پیشین افغانستان ادعا کرده است که به بدل مسمومیت‌اش برای آشپز‌های ارگ پیشنهاد پول داده بود.
محمد اشرف غنی در این مصاحبه گفت که هرگز از مرگ نترسیده و دلیل خروجش از افغانستان این بوده است که "به طالبان و حامیان آنان یکبار دیگر مسرت تحقیر کردن یک رییس جمهور افغانستان " را ندهد.
رییس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با سی‌ان‌ان ادعاهایی را رد کرد که گویا وی هنگام خروج از افغانستان 169میلیون دالر را با خود برده است.
گفتنی است اشرف غنی پیشتر در مصاحبه با تلویزیون دیجیتالی ای‌بی‌ان مدعی شد که براساس قانون اساسی افغانستان هنوز هم رئیس جمهور کشور است. او در آن مصاحبه، توافقنامه دوحه و "وعده‌های زلمی خلیلزاد" به شماری از سیاسیون افغان را عامل اصلی فروپاشی نظام "جمهوریت" در افغانستان عنوان کرد.
اوایل ماه آگست 2021 "طالبان" حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان را افزایش داد. 15 آگست سال گذشته 2021 نیروهای "طالبان" وارد کابل شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند.
سپس گزارش شد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان کشور را ترک کرده است. بامداد 16 آگست 2021 محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی "طالبان" اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت آینده افغانستان به زودی مشخص خواهد شد. روز 7 سپتامبر سال گذشته "طالبان" فهرست اعضای دولت جدید افغانستان را اعلام کرد؛ ملا محمدحسن آخوند به عنوان سرپرست نخست‌وزیری و ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی به عنوان معاونان نخست وزیر انتخاب شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала