Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

هشدار "سمیرا اصغری" به کمیته ملی المپیک افغانستان: قانون را نپذیرید، تعلیق می‌شوید

© Photo / Samira Asghari / سمیرا اصغریسمیرا اصغری
سمیرا اصغری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
سمیرا اصغری، عضو کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید که در صورت عدم تبیعیت کمیته ملی‌ المپیک افغانستان، از منشور المپیک و ارزش های المپیسم، این نهاد با تعلیق مواجه خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، سمیرا اصغری که در سال 2018 عضویت کمیته بین‌المللی المپیک را به دست آورد و در حال حاضر به عنوان شهروند افغانستان در این نهاد معتبر ایفای وظیفه می‌کند، از کمیته ملی المپیک کشور خواسته است تا مطابق منشور المپیک و ارزش های المپیسم فعالیت کنند، در غیر آن به تعلیق خواهند رفت.
او با انتشار پُستی در شبکه‌های اجتماعی، مدعی شد که در صورت پذیرفتن قوانین المپیک جهانی، احتمال می‌رود IOC، کمیته ملی المپیک افغانستان را به رسمیت بشناسد و به همکاری همه جانبه‌اش ادامه دهد.
اصغری در این مورد نوشت:" در چنین روزی پس از ورود گروه طالبان به کابل پایتخت افغانستان تا اکنون زنان کشور به عنوان پبکر اصلی یک جامعه‌ی انسانی از حقوق بنیادی-بشری خود که کسب علم و دانش٫حق کار و فعالیت های اجتماعی٫ اقتصادی و سیاسی است متاسفانه محروم اند. بانی این ضایعه‌ی ناگوار و بزرگ در یک سال گذشته تصمیم‌های نادرست مدعیان حاکمیت فعلی در افغانستان (امارات اسلامی) و شرایط مبهمی که ایجاد کرده‌اند، است. کمیته‌ی بین المللی المپیک نگرانی‌های خود را از توقف ورزش و ممنوعیت تحصیل و تعلیم زنان در افغانستان ابراز داشته و نشست‌هایی را با نماینده گان طالبان به همکاری حکومت قطر، شورای المپیک آسیا از کویت و کمیته ملی المپیک قطر برای حل وضعیت نا مطلوب کنونی داشته‌اند. کمیته‌ی بین المللی المپیک از نماینده گان امارات اسلامی فراهم سازی فضای امن ورزشی برای مرد و زن افغانستان و اشتراک آن‌ها در رویدادهای بین المللی را از جمله اولویت‌های مطالبات شان ذکر کرده اند و نماینده گان طالبان وعده‌ی تطبیق موافقت نامه‌ای که بین جانبین به تفاهم رسیده را برایشان سپردند.‌ کمیته‌ی بین المللی المپیک در صورت تبیعیت طالبان از منشور المپیک و ارزش های المپیسم، کمیته‌ی ملی المپیک افغانستان در دوره‌ی امارات اسلامی را به رسمیت خواهد شناخت و در صورت عدم پیروی آن‌ها از منشور و ارزش‌های المپیک، ورزش افغانستان را به تعلیق خواهند برد. امیدوارم که طالبان چنین اشتباه جبران ناپذیر را که منجر به متوقف شدن و تعلیق دستاوردهای 20 سال اخیر جوانان و ملت سر افراز ما بیانجامد، مرتکب نشوند. کمیته‌ی بین المللی المپیک و سازمان‌های مستقل ناظر تطبیق این موافقت نامه را در افغانستان نظارت خواهند کرد و گزارش آن را تا پایان سال جاری میلادی به هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک ارایه خواهند داد. پاسداری از دستاوردهای ارزشمند ورزشی - معنوی جوانان افغانستان به عنوان غنایم بزرگ منافع ملی وظیفه‌ی هر حکومت و دولت در کشور است."
این در حالی‌ست که اخیراً سمیرا اصغری در حاشیه‌ی پنجمین دور مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی که به عنوان ناظر حضور یافته، با سایت AIPS گفتگویی انجام داد و مدعی شد که المپیک و تربیت بدنی تا پایان 2022 تحت کنترل طالبان انتخابات خواهند داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала