یک‌ساله‌گی سقوط؛ ربانی: ادامه‌ی لجاجت طالبان راهی جز دفاع مسلحانه باقی نمی‌گذارد

© Photo / Salahuddin Rabbaniپیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
حزب جمعیت اسلامی گفته است که بی‌توجهی به عوامل قدرت‌گیری طالبان هزینه‌های هنگفت برای امنیت منطقه و‌ جهان به بار خواهد آورد.
به گزارش اسپوتنیک، حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی به مناسبت سالگرد حکومت طالبان بر افغانستان گفته است که ادامه‌ی "لجاجت" این گروه راهی جز دفاع مسلحانه باقی نخواهد گذاشت.
در اعلامیه این حزب آمده است که یک‌ سال قبل به‌تاریخ 24 اسد 1400 نظام جمهوریت در نتیجه‌ی "خیانت" تیم حاکمِ وقت به ریاست اشرف‌غنی و روند "ناکام و غیرمسئولانه"‌ی مذاکرات دوحه، به‌گونه توطئه‌آمیزی فروپاشید.
حزب جمعیت اسلامی گفته است که افغانستان پس از فروپاشی نظام وارد چرخه‌ی خلاء مشروعیت و یکی دیگر از تاریک‌ترین مرحله‌های حیات سیاسی خود شد.
این حزب افزوده است که طالبان در مدت یک‌سال از حاکمیت خود بر افغانستان، خشن‌ترین شکل ممکنِ سرکوبِ اراده‌ی مردم و نفی ارزش‌های انسانی را به ‌نمایش گذاشته‌اند.
حزب صلاح الدین ربانی اضافه کرده است که مردم افغانستان از یک‌سال بدین‌سو در بدترین وضعیت حقوق‌بشری زندگی می‌کنند و جنایت‌های جنگی علیه آن‌ها صورت گرفته است.
در اعلامیه‌ی این حزب درباره‌ی تعطیلی مکاتب دخترانه آمده است که طالبان با اظهار این‌که بستن مکاتب به‌روی دختران یک مسأله‌ی دینی و ناشی از حساسیت‌های فرهنگی مردم افغانستان است، دین اسلام را بدنام ساخته و قرائت بدوی و فهم انحرافی خود ‌را به فرهنگ مردم افغانستان نسبت داده‌اند.
در ادامه این اعلامیه آمده است که یکی دیگر از آسیب‌های حاکمیت یک‌ساله‌ی طالبان تبدیل‌شدنِ تدریجی افغانستان به پناه‌گاه امن گروه‌های تروریستی است.
حزب جمعیت با اشاره به کشته‌شدن ایمن‌ الظواهری گفته که با آمدن طالبان، افغانستان پناهگاه امن تروریسم شده است.
در اعلامیه از عملکرد زنان ستایش و تأکید شده که راه‌حل بحران فعلی کشور نه در سرکوب خواسته‌های مشروع شهروندان، بلکه در مراجعه به آرای آحاد مردم و تمثیل اراده جمعی آن‌ها است.
حزب جمعیت اسلامی خاطرنشان کرده که بی‌تفاوتی در برابر وضعیت کنونی افغانستان هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به‌بار خواهد آورد.
این حزب در اخیر گفته است که مردم افغانستان توقع دارند که تجربه یک ساله‌ی حاکمیت "غاصبانه‌ی طالبان" جامعه جهانی را متقاعد ساخته باشد که افغانستانِ تحت اشغال این گروه هرگز نمی‌‌تواند روی‌کرد تعامل‌گرایانه‌ و امنیت‌‌آور باشد و "بی‌تفاوتی در برابر وضعیت کنونی این کشور هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به‌بار خواهد آورد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала