Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

یک سالگی حکومت طالبان؛ کدام ورزشکاران کشور را ترک کردند؟

علیرضا قربانی دروازه بان تیم ملی فوتسال افغانستان
علیرضا قربانی دروازه بان تیم ملی فوتسال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
عضو شوید
پس سقوط جمهوریت به تاریخ 24 اسد 1400 هجری شمسی(15 اگست 2021) بسیاری از ورزشکاران مطرح افغانستان، از ترس جان‌های شان به کشورهای مختلف جهان مهاجر شدند.
به گزارش اسپوتنیک، 24 اسد 1400 مطابق 15 آگست 2021، نظام جهموریت که 21 سال قبل با سرکوب طالبان از سوی آمریکا و هم‌دستانش شکل گرفته بود، با سقوط مواجه شد و طالبان بار دیگر به قدرت برگشتند و حاکمیت را در دست گرفتند.
این گروه که قبل از این بین سال‌های 1996 تا 2000 نیز بر افغانستان مسلط شده‌بودند، در نخستین دورۀ تسلط شان بر این کشور، با قرائت ویژه خود از اسلام، احکام سختگیرانه‌ را اجرا و زنان را از ابتدایی‌ترین حقوق شان محروم کردند. آن‌ها همچنین محدودیت‌های زیادی را بر زندگی عادی شهروندان به مرحله اجرا گذاشتند.
به جوانان دستور داده شد، موهای شان را کوتاه کنند، ریش های شان را نتراشند. از پوشیدن لباس‌هایی غیر از لباس ملی جلوگیری کنند. به موسیقی گوش فرا ندهند و تمامی رسانه‌های تصویری و خصوصی را بستند. این گروه همچنین استادیوم کابل را به میدان اعدام مردان و زنان تبدیل و زنان را در حضور هزاران مرد تیرباران کردند.
تصویر دور اول تسلط طالبان بر افغانستان، سبب شد تا بسیاری از مردم به فرار و مهاجرت به کشورهای دیگر بیندیشند و تمام تلاش شان برای بیرون شدن از وطن شان انجام دهند. کارمندان نهادهای خارجی متعلق به آمریکا و متحدانش، در پروسه تخلیه که از سوی همین‌ کشورها اجرا شد، از افغانستان بیرون شدند و با دشواری‌های فراوان خود شان را به جاهای امن رساندند.
در این میان ورزشکاران نیز با توجه به نگرانی‌هایی که داشتند، برای بیرون شدن از افغانستان تلاش کردند و با حمایت سازمان‌های ورزشی و برخی از نهادهایی که برای حمایت از حقوق ورزشکاران کار می‌کردند، این کشور را ترک کردند و با هزار امید و آرزو راهی دیار غربت شدند.
در این گزارش ما به معرفی ورزشکاران مطرح افغانستان می‌پردازیم که پس از فروپاشی نظام جمهوریت کشور شان را ترک کردند و مهاجر شدند.
فرزاد منصوری – عضو تیم ملی تکواندی افغانستان
فرزاد منصوری که قبل از سقوط جمهوریت، برای اشتراک در رقابت‌های المپیک 2020، راهی توکیوی جاپان شده بود، پس از فروپاشی نظام به افغانستان برنگشت و با حمایت سازمان‌های ورزشی، از جاپان راهی انگلستان و در آن‌جا پناهنده شد.
نثار عبدالرحیم‌زی – عضو تیم ملی تکواندوی افغانستان
نثار که مدال برنز تکواندوی المپیک نوجوانان جهان را در کارنامه داشت، با سقوط جمهوریت به روسیه مهاجر و از آن‌جا راهی کشور سوئیس شد و در حال حاضر در این کشور به سر می‌برد.
سیما رضایی – عضو تیم ملی مشت‌زنی افغانستان
سیما رضایی که با روی کار آمدن طالبان رویاهایش را نقش بر آب می‌دید، تصمیم گرفت تا در پروسه تخلیه برای خروج از افغانستان تلاش کند و موفق هم شد. این ورزشکار بانو پس از آن که راهی قطر شد و مدتی را در آنجا سپری کرد، در آمریکا مسکن‌گزین شد و در حال حاضر در این کشور به تمرین می‌پردازد.
سمیع فیضی و واحدالله نژند - ورزشکاران مبارزات آزاد
سمیع فیضی در جریان پروسه تخلیه افغانستان را ترک کرد و در حال حاضر در امارات متحده عربی در انتظار مشخص شدن سرنوشت خودش است و انتظار دارد تا راهی آمریکا شود.
واحد نژند چندین ماه پس از سقوط نیز در افغانستان بود و در نهایت مجبور به ترک وطن شد. این ورزشکار سرشناس که فرصتی برای رفتن به کشورهای اروپایی و آمریکا نداشت، با هزینۀ شخصی راهی ایران شد و در جال جاضر در این کشور به سر می‌برد.
باز محمد مبارز – رئیس سابق فدراسیون ورزشی‌های رزمی و ورزشکار مبارزات آزاد
مبارز پس از سقوط در افغانستان باقی ماند اما شرایط برایش به خوبی پیش نرفت و از فدراسیون ورزشی‌های رزمی مجبور به استعفأ شد. وی پس از این اتفاق از ماندن در کشور ناامید شد و جهت تمرینات راهی تایلند شد و در آن‌جا باقی ماند و چندی ماه می‌شود که به افغانستان برنگشته است.
الله‌داد رحیمی – عضو تیم ملی مشت‌زنی
رحیمی چندی قبل برای یک مسابقه راهی روسیه شد و پس از آن که برابر حریفش شکست خورد، تصمیم گرفت تا به افغانستان بر نگردد. این ورزشکار مطرح که شهرت فراوانی در رشته مشت‌زنی دارد، از روسیه راهی آلمان شد و مدت کوتاهی می‌شود که در جرمنی زندگی می‌کند.
مرضیه حمیدی – عضو تیم ملی بانوان تکواندو
مرضیه یکی از ستاره‌های نوظهور در تکواندو بود و خودش را برای مسابقات ملی و بین‌المللی آماده می‌ساخت. سقوط جمهوریت به تاریخ 15 اگست 2021 اما تمام رویاهای وی را نقش برآب کرد و در پروسه تخلیه به فرانسه مهاجر شد و در حال حاضر در این کشور به تمرین می‌پردازد.
ذکیه خدادادی - عضو تیم ملی پاراتکواندوی افغانستان
ذکیه خدادای نیز دیگر تکواندو کار ملی پوش افغانستان بود که پس از انتشار یک ویدیو در صفحه اجتماعی اش خواستار خروج از افغانستان شد او که موفق شد پس از خروج از کشور در رقابت های پارا المپیک توکیو نیز شرکت کند، در حال حاضر در کشور فرانسه زندگی میکند و قرار گزارش ها قرار است ازین پس برای این کشور در مسابقات حاضر شود.
فرشید وجودی - بازیکن تیم فوتبال استقلال کابل
بازیکن با استعداد تیم فوتبال استقلال کابل و ملی پوش تیم های نوجوانان و جوانان افغانستان نیز پس از سقوط دولت، افغانستان را ترک و به آلمان پناهنده شد.
فردین حکیمی عضو تیم ملی و کاپیتان شاهین آسمایی
دیگر فوتبالیست سابقه دار افغانستان که کشور را ترک کرد، فردین حکیمی ملی پوش و کاپیتان تیم فوتبال شاهین آسمایی است که در حال حاضر در کشور آلمان به سر میبرد.
علیرضا قربانی – دروازه بان تیم ملی فوتسال افغانستان
یکی دیگر از چهره های مطرح ورزش کشور که بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی کشور را ترک کرد، علیرضا قربانی دروازه بان تیم ملی فوتسال افغانستان بود. علیرضا قربانی در جریان پرواز های تخلیه به آمریکا رفت و در حال حاضر نیز در این کشور به سر میبرد. او پس از رسیدن به آمریکا مدتی بعد از تیم ملی فوتسال افغانستان نیز خداحافظی کرد.
دختران فوتبالیست
از بزرگ ترین قشری که بعد از سقوط جمهوریت کشور را ترک کردند، میتوان به خروج شمار زیادی از دختران فوتبالیست اشاره کرد. البته این دختران در یک کشور نه، بلکه توسط سازمان ها و افراد مختلف به چندین کشور پناهنده شدند.
نخستین گروه به استرالیا پناهنده شدند. گروهی که در رآس آن دختران تیم ملی بودند که در بین شان وحیدالله واحدی سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان کشور نیز حضور دارند. این دختران در حال حاضر در شهر ملبورن حضور دارند و تمرینات شان را نیز آغاز کرده اند.
یک گروه دیگر از دختران فوتبالیست که اغلب دختران فوتبالیست ولایات بودند، به کشور انگلیس پناهنده شدند. این دختران پس از ترک افغانستان از مسیر پاکستان به انگلیس رفتند. باشگاه لیدزیونایتد و کیم کارداشیان نقش مهمی در انتقال این دختران داشتند.
یک گروپ سه نفری همراه با سرمربی تیم دختران ولایت هرات نیز با هماهنگی دولت ایتالیا وارد این کشور شدند. فاطمه حیدری نیز در حال حاضر در لیگ سی فوتبال بانوان ایتالیا در شهر فلورانس حضور دارد.
گروپ دیگری از دختران فوتبالیست عازم پرتگال شدند. این دختران نیز با حمایت فرخنده محتاج کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به پرتگال رفته اند و شماری نیز تمرینات شان را در این کشور آغاز کردند.
دختران فوتبالیستی که با کمک فیفا از افغانستان خارج شدند
یک گروپ دیگر از فوتبالیستان دختر نیز با همکاری فیفا از کشور خارج شدند. فیفا در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد که موفق شده است گروهی از دختران فوتبالیست و کارمندان فدراسیون فوتبال افغانستان را از کشور خارج کند. این تیم هم اکنون در کشور آلبانیا به سر میبرد و تا کنون به مقصد نهایی اش نرسیده است.
دختران بسکتبالیست
دختران بسکتبالیست افغانستان نیز از کشور خارج شده اند. کمیته بین المللی المپیک نیز در ماه اکتبر موفق شدند شماری از دختران بسکتبالیست که در بین آن از بازیکنان تیم ملی هم دیده میشود را از کشور خارج کنند. این تیم همانند تیم دختران فوتبالیست که توسط فیفا حمایت میشود، در کشور آلبانیا حضور دارند.
دختران دوچرخه سوار
گزارش های ضد و نقیضی از این تیم به گوش میرسد، اما خبر موثق این است که دختران بایسکل سوار موفق به ترک کشور شده اند و هم اکنون در کشور پاکستان حضور دارند تا به مقصد نهایی شان برسند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала