Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

یک سال حاکمیت طالبان؛ بر ورزش افغانستان چه گذشت؟

مراسم اهدای جام لیگ قهرمانان افغانستان
مراسم اهدای جام لیگ قهرمانان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2022
عضو شوید
ورزش افغانستان پس از سقوط جمهوریت و به قدرت رسیدن امارت اسلامی، هر چند مثل همیشه فعال نبود، اما فعالیت هایی را در ماه های باقی مانده سال 2021 و همچنان سال روان تا یک سالگی حکومت طالبان فعالیت های داشت.
به گزارش اسپوتنیک، امارت اسلامی افغانستان پس از گفتگوهای صلح قطر سرانجام در 24 اسد یا همان 15 آگست کابل را تصرف نمود. تغییرات بزرگی را مردم تجربه کرد که ورزش نیز به دور از آن نماند.
پس از به قدرت رسیدن طالبان بزرگ ترین اداره ورزش کشور، یعنی تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک به دست این گروه افتاد. نظرمحمد مطمئن تا کنون سکان هدایت ورزش افغانستان را بر عهده دارد. با وجودی که وی دو سفر رسمی به قطر برای دیدار با نمایندگان کمیته ملی المپیک جهانی داشت، اما وی و تیم کاری اش تا کنون نتوانستند نزد IOC رسمیت داشته باشد.
از سویی جدا ازینکه ورزش بانوان در طی یک سال گذشته در افغانستان کاملا متوقف بود، زیرا ورزشکاران زیادی کشور را ترک کردند، اما در یک سال زیر سایه طالبان ، شاهد برگزاری رویدادهای داخلی و نیز بیرون مرزی با حضور ورزشکاران افغان بوده ایم که در این گزارش به آن میپردازیم.
کدام مسابقات زیر حکومت طالبان برگزار شد و کدام ورزشکاران در مسابقات خارجی شرکت کردند.
حضور دو ورزشکار افغانستان در پارا المپیک توکیو
در ماه سپتمبر 2021، حسین رسولی و ذکیه خدادادی دو تکواندوکار معلول افغانستان در مسابقات پارالمپیک توکیو شرکت کردند. ذکیه خدادادی و حسین رسولی در حالی در این رقابت های مهم حضور یافتند که پس از آنکه طالبان شهر کابل را تصرف کرده و به قدرت رسیدند، همراه با شمار دیگری از افغانهای آسیب‌پذیر به شهر پاریس، پایتخت فرانسه رفتند و سرانجام توانستند با کمک کمیته برگزاری مسابقات به این مسابقات بی آیند.
هر دو ورزشکار افغانستان پرچم افغانستان را در مراسم های افتتاحیه و اختتامیه این رقابت ها نیز حمل کردند و مورد استقبال ورزشکاران حاضر در این مسابقات نیز قرار گرفتند.
تیم ملی کریکت در جام جهانی 20 آوره شرکت کرد
در ماه نوامبر، تیم ملی کریکت افغانستان در رقابت های جام جهانی 20 آوره شرکت کرد. این مسابقات در امارات برگزار شد و افغانستان در مرحله گروهی به کارش در این مسابقات پایان داد و نتوانست راهی مرحله نیمه نهایی شود. تیم ملی کریکت در این مسابقات در حالی شرکت کرد که پروازهای مستقیم به کشورهای خارجی مسدود بود و تیم ملی کریکت از طریق پروازهای تخلیه به قطر و سپس راهی امارات شد.
تیم ملی فوتبال افغانستان از سد اندونزی گذشت
در ماه نوامبر2021، تیم ملی فوتبال افغانستان در دیدرای دوستانه در شهر انتالیای ترکیه به مصاف تیم فوتبال اندونزی رفت و موفق شد با حساب 1 بر 0 به برتری برسد. این نخستین حضور تیم ملی فوتبال افغانستان در میدان فوتبال پس از به قدرت رسیدن طالبان بود که البته شماری از بازیکنان داخلی به دلیل عدم صدور ویزا و نبود پرواز حضور در ترکیب تیم ملی را از دست دادند.
تیم ملی تکواندوی افغانستان قهرمانی G1 پاکستان شد
تیم ملی تکواندوی افغانستان در رده‌ی مردان با به‌دست آوردن یک مدال طلا، سه نقره و سه برنر، قهرمان رقابت‌های بین‌المللی "G1" تکواندوی پاکستان شد. افغانستان در این مسابقات با 12 تکواندوکار شرکت کرده بود.
افغانستان نایب قهرمان فوتسال ۱۹ سال مرکز آسیا شد
در ماه فبروری 2022، تیم ملی فوتسال زیر 19 سال افغانستان با درخشش در رقابت های قهرمانی مرکز آسیا، موفق شد پس از ایران نائب قهرمان شود. تیم ملی فوتسال جوانان افغانستان از کابل تشکیل و به قرقیزستان سفر کرده بود.
این تیم پس از بازگشت به کابل نیز مورد استقبال رهبری ورزش افغانستان قرار گرفت.
مرحله نهایی لیگ قهرمانان افغانستان در کندهار با قهرمانی سرخ پوشان به پایان رسید
در ماه مارچ، مهم ترین رویداد فوتبالی افغانستان نیز به پایان رسید. سرخ پوشان هرات موفق شد با رقابتی نزدیک با استقلال کابل قهرمان نخستین دوره لیگ قهرمانان افغانستان شود. مرحله نهایی این مسابقات که به دنبال سقوط دولت برگزار نشده بود، به صورت متمرکز و فشرده در استادیوم احمد شاه بابا ولایت کندهار برگزار شد. مقامات امارت اسلامی در مراسم اختتامیه این مسابقات حضور پرشماری داشتند.
تیم ملی تکواندوی افغانستان در جام باشگاه های آسیا شرکت کرد
محسن رضایی، مسعود خوش‌نیت، علی‌اکبر امیری، سه ملی پوش افغانستان در مسابقات تکواندوی جام باشگاه های آسیا که در ماه مارچ 2021 در ایران برگزار شد، صاحب سه مدال برنز شدند.
تیم ملی فوتسال افغانستان از صعود به آسیا بازماند
در ماه آپریل 2022، تیم ملی فوتسال افغانستان برای حضور در مقدماتی جام ملت های آسیا در زون مرکز آسیا عازم قرقیزستان شد و در نهایت با تساوی، یک شکست و برد پرگل مقابل مالدیو که بی ارزش شد، نتوانست به جام ملت های آسیا راه پیدا کند. تیم ملی فوتسال کشور نیز با ترکیبی از بازیکنان مهاجر در ایران و چند فوتسالیست داخلی تشکیل شد و اردوی تدارکاتی این تیم قبل از سفر به قرقیزستان در ایران برگزار شد.
حضور تیم ملی فوتبال نوجوانان در رقابت های مرکز آسیا
در ماه آپریل تیم ملی فوتبال زیر 16 سال افغانستان برای شرکت در رقابت های قهرمانی زیر 19 سال مرکز آسیا عازم تاجیکستان شد و در نهایت در میان 5 این تیم مسابقات با کسب دو تساوی و دو شکست در جایگاه چهارم ایستاد. تیم ملی فوتسال نوجوانان افغانستان برنده جایزه مخصوص این مسابقات نیز شد.
تیم ملی فوتبال افغانستان از صعود به جام ملت های آسیا باز ماند
در ماه جون مهم ترین رقابت های تیم ملی فوتبال افغانستان در هند برگزار شد. تیم ملی که بیرون از کشور تشکیل و بازیکنان آن از کشورهای مختلف راهی تیم ملی میشوند، این بار چند بازیکن داخلی را هم با خود داشت. ملی پوشان قبل از سفر به هند، در اواخر ماه آپریل به ویتنام رفتند و بعد از بازی دوستانه با این تیم راهی کلکته شدند. در نهایت هم با قبولی دو شکست و یک تساوی از رسیدن به جام ملت های آسیا باز ماندند.
حضور تیم ملی تکواندو در رقابت های قهرمانی آسیا
در ماه جون، ملی تکواندوی افغانستان در 25مین دورۀ رقابت‌های قهرمانی تکواندوی آسیا و نیز کوریا اوپن به میزبانی شهر چون چی‌ئون کوریای جنوبی شرکت کرد. حاصل کار این تیم دو برنز در تکواندو توسط محسن رضایی و علی اکبر امیری و هم یک برنز در پومسه توسط سیداکبر رستمی بود. درین رقابت ها ملی پوشان تکواندوی افغانستان با کسب 50 امتیاز جایگاه هفتم آسیا را گرفتند و در مراسم اختتامیه نیز نجیب سکندر رییس فدراسیون تکواندوی افغانستان جایزه بهترین داور آسیا را گرفت.
برگزاری رقابت های کریکت افغانستان سرسبز در خوست
رقابت‌های کریکت یک روزه داخلی زیرنام جام "افغانستان سرسبز" به میزبانی ولایت خوست با حضور تمامی ستاره‌های تیم ملی کریکت کشور و نیز بازیکنانی که در رویدادهای داخلی کریکت خوش درخشیده بودند، در ماه می برگزار شد. این مسابقات به صورت زنده از تلویزیون آریانا پخش گردید که سرانجام تیم پامیر لجندز با شکست دادن هندوکش استرایکرز به جام قهرمانی دست یافت.
لیگ بزکشی در کابل با قهرمانی کندهار به پایان رسید
دور سوم مسابقات لیگ ملی بزکشی کشور در کابل راه اندازی شد. این رویداد با حمایت مستقیم امارت اسلامی در میدان یکه تو پیگیری شد که تیم کندهار با شکست دادن 2-0 کندز جام قهرمانی را در حالی بالای سر برد که در دو دور قبلی آن دو تیم به صورت مشترک قهرمان معرفی شده بودند. دور اول به دلیل همه گیری کرونا بی نتیجه ماند اما در دور دوم با دخالت یکی از رهبران سیاسی تیم های کندهار و کندز به صورت مشترک قهرمان معرفی شدند.
قهرمانی سپین غر در لیگ کریکت شش دوش
رقابت‌های فصل هشتم لیگ شپگیزه یا شش دوش کریکت کشور با حضور 8 تیم در کابل در ماه جولای آغاز شد و در اوایل ماه اگوست به اتمام رسید. در این مسابقات برخی چهره‌های خارجی از جمله سه بازیکن پاکستانی و یک بازیکن عمانی و دو مبصر بیرون مرزی شرکت داشتند که در نهایت تیم سپین‌غر با شکست دادن مدافعان بُست به جام قهرمانی دست یافت.
پیروزی احمد ولی هوتک در خاک روسیه
در ماه اگست، احمد ولی هوتک ورزشکار مبارزات آزاد کشور به روسیه رفت و در مسابقه ای برابر ولادیمیر اوسیپوف روسی در شهر کراسنودار به برتری رسید. رقابت هوتک در 113مین دوره مسابقات سازمان بین المللی فایت نایت روسیه برگزار شد. احمد ولی هوتک پس از پایان این رقابتش به کابل برگشت و با سران امارات اسلامی نیز دیدار کرد.
قهرمانی مسابقات فوتبال زون های افغانستان
در ماه جولای و آگست، فدراسیون فوتبال افغانستان رقابتهای قهرمانی در شش افغانستان را برگزار کرد تا قهرمان این مسابقات در مرحله نهایی مقدماتی لیگ قهرمانان افغانستان حضور پیدا کنند. گفته میشود فصل دوم لیگ قهرمانان افغانستان به زودی قرار است برگزار شود.
تیم ملی جوانان در مسابقات کافا شرکت کرد
تیم ملی جوانان افغانستان در این رقابت ها در حالی شرکت کرد که عملکرد فوق العاده بدی داشت و با کشب 3 شکست و یک تساوی به کارش با دریافت جایزه بازی جوانمردانه پایان داد.
اخرین بازی افغانستان در این بازی ها برابر ازبیکستان بود که با تساوی 1 بر1 به پایان رسید.
حضور کاروان ورزشی افغانستان در رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی
پنجمین دروه رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی در شهر قونیه‌ی ترکیه برگزار شد که ریاست عمومی تربیت بدنی اعلام کرد در آن 22 ورزشکار از 7 رشته ورزشی با حمایت امارت اسلامی از کابل شرکت خواهند کرد. این در حالیست که تیم های ملی هندبال و والیبال دختران افغانستان از ایران عازم این مسابقات شدند و تیم ملی بایسکل سواری نیز با یک دختر و سه پسر از سوییس راهی این مسابقات شده اند. عتیق الله مطمین رئیس تربیت بدنی و ورزش افغانستان همراه با حافظ احمد زدران معاون فنی فدراسیون فوتبال و تربیت بدنی نیز در راس این هیئت به ترکیه سفر کردند و با رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار کردند.
افغانستان با حمل پرچم افغانستان و لباس های محلی که ورزشکارانش در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، در این مسابقات شرکت کرد.
افغانستان در این مسابقات که هم اکنون در حال برگزاری است، تا کنون موفق به کسب مدال نشده است.
شاید بزرگ ترین رویدادی که زیر ساله طالبان برگزار نشد، فصل دهم لیگ برتر فوتبال افغانستان بود که همه ساله با شور و شوق فراروانی در استادیون فدراسیون فوتبال برگزار میشد، اما فصل دهم آن برگزار نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала