روابط با 16 کشور بدون به رسمیت شناخته شدن؛ دستاورد دیپلماتیک طالبان در یک سال حکومتداری

ارگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2022
عضو شوید
وزارات امور خارجه طالبان روابط با 16 کشور جهان و سفر 50 هیأت خارجی به کابل را از دستاورد های یک سال حکمرانی این گروه بر افغانستان دانست. سرپرست وزارت امور خارجه طالبان بارها گفته است که تمایل دارند با کشورهای جهان در عرصه سیاسی٬ دیپلماتیک و اقتصادی تعامل خوبی داشته باشند.
دیپلماسی گروه طالبان در مواجهه با جهان، نسبت به دور اول سلطه‌ این گروه بر افغانستان تفاوت زیادی پیدا کرده است. سرپرست وزارت خارجه طالبان به‌صورت مکرر به کشورهای مختلف در منطقه سفر می‌کند تا بتواند دیپلماسی حکومت این گروه را فعال نگه‌ دارد‌ اما آیا این‌همه تلاش وزارت خارجه طالبان‌ در سایه رویکرد واضح این گروه نسبت به اصولی که برای جهان مهم است، با شک و تردید مواجه نیست؟
"امیرخان متقی"، وزیر خارجه دولت موقت طالبان با بیان اینکه طالبان با 16 کشور روابط رسمی دارد، اظهار داشت: "به دنبال روابط حسنه با واشنگتن هستیم و از آمریکا می‌خواهیم که ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را آزاد کرده و حقوق مردم افغانستان را به رسمیت بشناسد."
وی گفت: ما روابط خوبی با آمریکا داریم و بیش از 50 هیات خارجی نیز به کابل سفر کرده که اعضای آنها با مقامات طالبان دیدار کرده اند.
در همین حال، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه قطر نیز گفته است: دولت موقت فعلی طالبان در افغانستان با بیش از 16 کشور از جمله روسیه روابط رسمی دارد.
شاهین بیان داشت: اینها کشورهایی هستند که پذیرای دیپلماتهای ما بوده‌اند و ما با آنها عملا روابط دیپلماتیک داریم اما تا کنون این بدون اعلام رسمی در خصوص ایجاد روابط انجام شده است.
در حالی که تا هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته صحبت بر سر کدام روابط مطرح است و این کشور ها کدام اند؟
دفتر عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان به اسپوتنیک گفت، هدف از روابط رسمی روابط سفارتی است و کشور های که کابل با آنها در تعاملات رسمی قرار دارد عبارت اند از: ایران، پاکستان، ترکمنستان، چین، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، هند، امارات، قطر، ایټالیا، واتحادیه اروپا.
به گفته نماینده وزارت امور خارجه طالبان در حال حاضر سفارت‌خانه های این کشور ها در افغانستان و نمایندگی های کابل در کشور های نام‌برده فعالیت دارند.
دیپلماسی گروه طالبان در مواجهه با جهان، نسبت به دور اول سلطه‌ این گروه بر افغانستان تفاوت زیادی پیدا کرده است. در آن زمانی وقتی به ملا عمر رهبر طالبان گفته شد که سازمان ملل متحد آنان را به رسمیت نمی‌شناسد، ملا عمر هم در جواب گفت: "ما هم سازمان ملل متحد را به رسمیت نمی‌شناسیم". اما ملا هبت‌الله نمی‌خواهد این ستیزه‌جویی با جهان را آشکار کند. هبت‌الله در پیام عید فطر امسال خطاب به جهان گفت: "دولت ما را به رسمیت بشناسید؛ زیرا ما در روند صلح و امنیت جهان نقش داریم".
طالبان پس از اعلام تصمیم ایالات متحده در بهار سال 2021 مبنی بر خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان، عملیات گسترده ای را برای ایجاد کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در 15 اگست طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و در هفت سپتامبر ترکیب حکومت موقت را اعلام کردند.
گفتنی است هیچ کشوری در جهان تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است. خواسته‌های جامعه جهانی از طالبان برای به رسمیت شناخته‌شدن کاملا آشکار و واضح است. آنان از طالبان می‌خواهند تا زمینه آموزش، کار و حضور در جامعه را برای زنان میسر کنند و نگذارند تا سازمان‌های تروریستی افراط‌گرا، از افغانستان به‌عنوان پایگاه استفاده کنند و همچنین به ارزش‌های حقوق‌بشری شهروندانش احترام بگذارند، چیزی که به باور جامعه جهانی تاهنوز عملی نشده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала