تضعیف هرچه بیشتر روسیه؛ هدف اصلی آمریکا در اوکراین

© AFP 2023 / Yurko DyachyshynУкраинский военнослужащий у флагов США и Украины на военных учений
Украинский военнослужащий у флагов США и Украины на военных учений - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2022
عضو شوید
یک مورخ آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: ایالات متحده و اروپا بازی غیرقابل تصوری را در اوکراین برای مقابله با روسیه به راه انداخته اند.
به گزارش اسپوتنیک، نوام چامسکی فیلسوف، مورخ و زبان شناس آمریکایی در مصاحبه ای با روزنامه مکزیکی El Universal اظهار داشت: ایالات متحده با حمایت از کی‌یف و ایجاد ائتلافی از کشورهای غربی سعی در تضعیف هر چه بیشتر موقعیت روسیه دارد.
به عقیده وی، واشنگتن می خواهد فرصت حل بحران اوکراین را از طریق دیپلماسی از مسکو بگیرد که این امر می تواند اوضاع را در جهان تا حد زیادی تشدید کند.
این فیلسوف یادآور می‌شود که چنین تصمیمی توسط ناتو در جریان نشست سران در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان اتخاذ شد.
وی افزود: در این اجلاس، ائتلاف از جمله اروپا موضع رسمی ایالات متحده را اتخاذ کردند که بر اساس آن روسیه باید تضعیف شود تا دیگر نتواند اقداماتی به این بزرگی انجام دهد.
چامسکی توضیح داد: ناتو خواست روسیه را بیشتر از آن چیزی که پیمان ورسای 1919 آلمان را برای یک سال تضعیف کرد، تضعیف کند. آنها تصمیم گرفتند روسیه را به شدت ن تضعیف کنند تا جایی که این کشور دیگر او نتواند مذاکره کند و وارد دیپلماسی شود.
این محقق آمادگی کشورهای اروپایی برای تسلیمی بی قید و شرط به تصمیمات کاخ سفید برای جلوگیری از برچسب "خائن" به ارزش های غربی را نا امید کننده دانست.
چامسکی گفت: "اروپا اکنون از این دیدگاه حمایت می کند. آمریکایی ها همیشه به چنین سیاستی پایبند بوده اند، اما آلمان و فرانسه نوعی فرآیند دیپلماتیک جایگزین داشتند. اما در این نشست آنها به سادگی موضع ایالات متحده را اتخاذ کردند و پذیرفتند."
این دانشمند همچنین بر بی‌عدالتی چنین نگرشی در قبال درگیری اوکراین تأکید کرد و با یادآوری روش آمریکایی‌ها برای تحمیل نظم خود در عراق، سوریه یا لیبی، از برخورد رسانه ها در انتشار جعلیات از اوضاع اوکراین انتقاد کرد.
چامسکی تمایل دیرینه واشنگتن برای کشاندن کی‌یف به ائتلاف آتلانتیک شمالی "ناتو" را به رغم اعتراضات و هشدارهای مستمر مسکو از سوی سیاستمداران با تجربه آمریکایی، تحریک آمیز خواند.
روسیه 30 سال پیش - خیلی قبل از پوتین - به صراحت اعلام کرد که ورود اوکراین به ناتو، یک اتحاد نظامی خصمانه، به معنای عبور از خطی است که هیچ رهبر روسیه با آن موافقت نمی کند. نه گورباچف، نه یلتسین، نه پوتین. این را فهمیدند: جورج کنان، هنری کیسینجر، جیک مادلاک و ویلیام برنز، رئیس سیا. این تفاهم برای مدت طولانی وجود داشته است. از دهه 1990، آنها در تلاش بوده اند به مقامات آمریکایی هشدار دهند که تلاش برای گنجاندن اوکراین در ناتو بی پروا است. چامسکی گفت، تحریک کننده است.
به گفته چامسکی ، روسیه 30 سال پیش - خیلی قبل از پوتین - به صراحت اعلام کرد که ورود اوکراین به ناتو، این ائتلاف نظامی متخاصم، به معنای عبور از خطی است که هیچ رهبر روسیه نه گورباچف، نه یلتسین، نه پوتین با آن موافقت نمی‌کند.
برخی از مقامات بلندپایه ایالات متحده نظیر،جورج کنان، هنری کیسینجر، جیک مدلاک و ویلیام برنز رئیس سیا این موضوع را درک کردند.
این درک برای مدت طولانی وجود داشته است. چامسکی گفت: از دهه 1990، آنها سعی داشتند به مقامات آمریکایی هشدار دهند که تلاش برای وارد کردن اوکراین به ناتو بی پروایی و تحریک آمیز خواهد بود.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала