چین: آمریکا در جنگ 20 ساله افغانستان را ویران کرد

© AP Photo / Mark Schiefelbein چین: آمریکا در جنگ 20 ساله افغانستان را ویران کرد
 چین: آمریکا در جنگ 20 ساله افغانستان را ویران کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2022
عضو شوید
سخن‌گوی وزرات خارجه چین در بیاناتی اظهار داشت: در نتیجه 20 سال جنگ امریکا در افغانستان، این کشور به ویرانه تبدیل شد.
به گزارش اسپوتنیک، وانگ ونبین سخنگوی وزرات خارجه چین می‌گوید که آمریکا در جنگ 20 ساله، افغانستان را به ویرانه تبدیل کرده است.

سخن‌گوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری روز جمعه (28 اسد) در پاسخ به خبرنگاران گفت: "افغانستان نمونه زنده جنگ طلبی ایالات متحده است. تهاجم دو دهه‌ای امریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کرد."

او در ادامه افزده است: "این جنگ آینده یک نسل را در افغانستان ویران کرد، 174000 تن، از جمله بیش از 30000 غیرنظامی را کشت و ده‌ها میلیون تن را آواره کرد."

به گفته او، تأثیر این جنگ سبب شده است که میلیون‌ها افغان با مرگ دست و‌پنجه نرم کنند، حدود سه میلیون کودک از رفتن به مکتب باز بمانند و 18.9 میلیون تن با کمبود حاد مواد غذایی مواجه شوند.

او تصریح کرد، آمریکا باید مسوولیت همه این‌ها را بپذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود که جنگ دو دهه‌ای در افغانستان بیش از 2 تریلیون دالر برای ایالات متحده هزینه برداشته، بیش از 2400 سرباز آمریکایی جان‌های شان را از دست داده و بیش از 20000 سرباز دیگر مجروح شده‌اند.

وانگ ونبین در اخیر گفته است که جامعه بین‎المللی باید بسیار هوشیار باشد و به‌طور مشترک، مانع بی پروایی ایالات متحده در برپایی آشوب زیر نام دموکراسی شود.

این درحالی است که فاجعه تصمیم خروج غیر مسوولانه جوبایدن رییس جمهور کنونی آمریکا از افغانستان سبب سقوط دولت پیشین افغانستان شد.

سقوط دولت پیشین افغانستان اعتبار دولت آمریکا را در سطح جهانی به شکل بی سابقه لطمه زد و محبوبیت خود آقای بایدن را نیز به زیر 40 درصد در جهان و در داخل امریکا، پاین آورد.

اتحادیه اروپا پس از سقوط افغانستان اعلام کرد که این اتحادیه پس از این روی دفاع شخصی یا دفاع بدون اتکا به آمریکا فکر خواهد کرد.

اما؛ بایدن هیچ گونه مسوولیت شکست نیروهای خارجی در افغانستان و سقوط دولت پیشین کابل را نپذیرفته و همواره از تصمیم خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، دفاع کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала