کار پروژه "کاسا یک هزار" در افغانستان متوقف شد

© Sputnik / Sergey MalgavkoОбесточенные высоковольтные линии электропередачи в Симферополе
Обесточенные высоковольтные линии электропередачи в Симферополе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2022
عضو شوید
مقام‌ات تاجیکستان گفته‌اند که کار پروژه برق "کاسا ۱۰۰۰" به دلیل آشفته بودن اوضاع در افغانستان متوقف شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، رییس اداره پروژه کاسا یک‌هزار در تاجیکستان می‌گوید که کار عملی این پروژه در کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان جریان دارد.
رسانه‌ها به نقل از رییس اداره تطبیق پروژه کاسا یک‌هزار گزارش داده‌اند که انتظار می رود کار این پروژه تا یک سال آینده در قرغستان، تاجیکستان و پاکستان تکمیل شود اما در افغانستان کار آن به تأخیر خواهد افتاد.
در همین حال وزارت اقتصاد کشور این اظهارات مقام های تاجیکستانی را غیر واقعی می‌خواند.
از طریق این پروژه، برق از تاجیکستان و قرغستان به پاکستان انتقال می‌یابد که این پروژه به ارزش ۱.۲ میلیارد دالر از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود اما اکنون نگرانی‌های برای ادامه کار آن در افغانستان وجود دارد.
با این حال، شماری از رسانه‌ها به نقل از فیض‌علی‌ سمیعوف رییس تطبیق پروژه کاسا یک‌هزار گزارش داده‌اند که تا یک سال آینده در سه کشور کار این پروژه تکمیل خواهد شد اما در افغانستان کار آن به تأخیر می‌افتد.
برخی از جزئیات افزایش قیمت برق در ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2022
آیا احتمال راه‌اندازی مجدد تطبیق پروژه "کاسا یک‌هزار" وجود دارد؟
در همین حال، وزارت اقتصاد کشور این اظهارات را بی‌اساس می‌خواند و تأکید می‌کند که حکومت افغانستان تمامی شرایط را برای تطبیق این پروژه مساعد خواهد ساخت.
قرار بود از طریق پروژه کاسا یک هزار ۳۰۰ میگاوات برق به افغانستان و ۱۰۰۰ میگاوات برق به پاکستان منتقل شود.
آگاهان اقتصادی نیز به این باورند که اوضاع امنیتی در کشور بهبود یافته و بیشتر از هر زمان دیگری زمینه تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی مساعد شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، تاجیکستان و قرغستان در فصل تابستان بیش از نیاز خود برق تولید می‌کنند، اما در فصل زمستان با کمبود برق مواجه هستند که به همین دلیل از کشورهای دیگر منطقه نفت یا برق وارد می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала