شی جین پینگ از بایدن خواسته بود که پلوسی را از سفر به تایوان بازدارد

© AP Photo / Damian DovarganesГлава Китая Си Цзиньпин ест шоколад на встрече с вице-президентом США Джо Байденом
Глава Китая Си Цзиньпин ест шоколад на встрече с вице-президентом США Джо Байденом  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2022
عضو شوید
بایدن به شی جین پینگ گفت که نمی تواند این خواسته را عملی کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آگاه در کاخ سفید گزارش داد که چند روز پیش از سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از جو بایدن، رئیس جمهور امریکا خواسته بود تا "راهی برای بازداشتن او" از این سفر بیابد، اما با مخالفت مواجه شد.

گفتگوی تلفنی 28 جون میان روسای جمهور امریکا و چین اوج "هشدارهای متعدد" بود که چین در ارتباط با آماده سازی این سفر به ایالات متحده صادر کرد. به ویژه، نمایندگان پکن به واشنگتن اطلاع دادند که اگر علیرغم همه هشدارها، سفر پلوسی به تایوان انجام شود، چه اقدامات تلافی جویانه ای ممکن است به دنبال داشته باشد.
Спикер Палаты представителей США Нэнси Пелоси и президент Тайваня Цай Инвэнь во время встречи  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2022
پلوسی: شی جین پینگ یک قلدر وحشت زده است
یک منبع آگاه به این نشریه گفت: "با این حال، بایدن به شی جین پینگ گفت که نمی تواند این خواسته را عملی کند و توضیح داد که کنگره یک شاخه مستقل از دولت است و پلوسی مانند سایر اعضای کنگره مستقلاً در مورد سفرهای خارجی خود تصمیم می گیرد.

علاوه بر این، گفته می‌ شود که بایدن به رئیس جمهور چین "در برابر اقدامات تحریک‌ آمیز و قهر آمیز" در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان هشدار داده است.

چین که تایوان را یکی از استان های خود می داند، با مشاهده حمایت امریکا از جدایی طلبی تایوان، سفر پلوسی را محکوم کرد و رزمایش های نظامی گسترده ای را آغاز کرد. سفر 2 تا 3 آگوست پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس ایالات متحده به تایوان از سال 1997 بود که او را به بالاترین مقام امریکایی تبدیل کرد که در 25 سال گذشته از این جزیره دیدن کرده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا شامگاه سه شنبه وارد فرودگاه تایپه شد، سفر او اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان از سال 1997 است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پیشتر هشدار داده بود که "بازی با آتش خطر سوختن را به دنبال دارد"؛ دولت ایالات متحده نیز در اینباره به پکن از پایبندی خود به سیاست "چین واحد" اطمینان داد، اما از اظهار نظر درباره این سفر خودداری کرد اظهار داشت که رئیس مجلس خود تصمیم گیرنده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала