رویترز: آمریکا با وجود ناامیدی از طالبان، به گفتگوها در مورد دارایی های افغانستان متعهد است

© Photo / AFG Central bankد افغانستان بانک
د افغانستان بانک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2022
عضو شوید
منابع آمریکایی گزارش داده اند که با وجود پناه دادن طالبان به رهبر القاعده در کابل، مذاکرات برای آزادسازی میلیاردها دالر دارایی های منجمد شده افغانستان ادامه خواهد یافت.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که به‌رغم کشته‌شدن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل، مذاکرات امریکا با طالبان درباره‌ی آزادسازی ذخایر مسدودشده‌ی بانک مرکزی افغانستان ادامه خواهد یافت.
گزارش شده بود که امریکا این مذاکرات را تعلیق کرده است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده بود که پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری در کابل، دولت بایدن تصمیم گرفته است که پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد نکند.
خبرگزاری رویترز (دوشنبه، 31 اسد) به نقل از دو منبع نوشته است که وزارت‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا مذاکرات با طالبان را دنبال خواهند کرد.
گزارش شده بود که مقامات آمریکا و طالبان پیشنهادهایی را تبادله کرده‌اند تا میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود. امریکا همچنین در مورد طرح ایجاد صندوق با سوئیس و سایر کشورها گفت‌وگو کرده‎‌اند.
یک منبع آمریکایی به رویترز گفته است که حمله علیه الظواهری، تعهد دولت ایالات متحده به ایجاد این صندوق را تغییر نداده است.
منابع به نقل از مقامات آمریکایی گفته‌اند که ادامه گفت‌وگوها به‌دلیل مقاومت طالبان در برابر چندین درخواست جامعه جهانی دشوارتر شده است.
یکی از این خواست‌ها استخدام افراد متخصص به‌جای دو عضو طالبان در ریاست بانک مرکزی افغانستان است. این مقام‌های طالبان تحت تحریم آمریکا و سازمان ملل هستند.
به گفته این منابع، طالبان و بانک مرکزی افغانستان همچنین به‌طور رسمی با استخدام ناظران مستقل مبارزه با پولشویی در این بانک موافقت نکرده‌اند.
هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان پس از روی‌آمدن طالبان در بانکی در آمریکا مسدود شد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش نیمی این پول را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان اختصاص داد و نیمی دیگر را به‌عنوان غرامت برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر کنار گذاشت.
کاخ سفید در آن زمان اعلام کرد که تصمیم نهایی درباره‌ی سرنوشت پولی که برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده شده بستگی به رأی دادگاه دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала