آمریکا: آزادی مذهبی شهروندان افغانستان با تهدید جدی مواجه است

© Sputnikحمله به مراسم بزرگداشت نوروز – زیارت سخی، کابل
حمله به مراسم بزرگداشت نوروز – زیارت سخی، کابل   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2022
عضو شوید
کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا می‌گوید که وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان از زمانی که طالبان کنترل این کشور را بدست گرفته‌اند، به‌شدت بدتر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با نشر گزارشی روز گذشته (23 آگست" می‌گوید که شرایط آزادی مذهبی در افغانستان پس از بازگشت طالبان "به شدت بدتر" شده است.
این کمیسیون می‌افزاید که "اجرای خشن" برداشت‌های افراطی طالبان از اسلام، "آزادی مذهب یا عقیده" طیف وسیعی از افغان‌ها را نقض کرده است.
کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا افزوده است که علی‌رغم وعده‌های مستمر طالبان برای حفاظت از تمامی جوامع قومی و مذهبی ساکن در افغانستان، این گروه نتوانسته است امنیت اقلیت‌های مذهبی را در برابر حملات داعش تأمین کند.
طبق گزارش این کمیسیون، برخی از جوامع اقلیت مذهبی افغانستان با خطر انقراض روبه‌رو هستند و برخی دیگر به‌دلیل ترس تلاش می‌کنند عقیده خود را مخفی کنند.
کمیسیون آزادی مذهبی امریکا افزوده است که پس از تسخیر افغانستان توسط طالبان، بیش از 120 هزار افغان به‌شمول اقلیت‌های مذهبی به ایالات متحده و کشورهای متحد آمریکا منتقل شده‌اند.
کمیسیون از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است که برنامه خود را برای پذیرش اعضای گروه‌های اقلیت مذهبی افغانستان گسترش دهد.
این کمیسیون آمریکایی طالبان را مسئول کشته شدن ده‌ها شهروند هزاره افغانستان می‌داند و می‌افزاید که این گروه نتوانسته از هزاره‌های افغانستان در برابر حملات شاخه خراسان داعش محافظت کند.
گزارش این کمیسیون همچنین می‌افزاید که وزارت امر به معروف طالبان با اعمال قوانین سخت‌گیرانه، شیوه پوشش، آزادی رفت و آمد و حق کار و آموزش زنان را محدود کرده است.

در گزارش این کمیسیون آمده است که طالبان و داعش هر دو صوفیان، پیروان اسلام عرفانی را هدف قرار داده اند.
این کمیسیون پیشتر در گزارش سالانه‌ی خود در سال 2022 به وزارت امور خارجه‌ آمریکا توصیه کرد که افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به‌عنوان کشور مورد نگرانی از نظر آزادی مذهبی معرفی کند.
طالبان این گزارش را تکذیب کرده و گفته بودند حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان تأمین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала