بزرگ ترین رزمایش‌ نظامی آمریکا در آسیای میانه؛ همسایه های روسیه به چنین تمریناتی چه نیاز دارند؟

© Photo / Ministry of Defence of the Russian FederationТанки на полигоне Харб-Майдон в Таджикистане
Танки на полигоне Харб-Майдон в Таджикистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2022
عضو شوید
واشنگتن پس از شکست کامل در افغانستان می‌خواهد موضع خود را در منطقه‌ی آسیای مرکزی بازیابی کند. رزمایش همکاری‌های منطقه‌ای 2022" به عنوان بزرگترین رزمایش نظامی ایالات متحده با شرکت کشورهای آسیای میانه، فرصتی برای تقویت روابط در منطقه فراهم می‌کند.
نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت در نشست اخیر دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند در اظهاراتی بیان داشت که رزمایش های مشترک آمریکایی ها با کشورهای آسیای مرکزی برای بررسی توانایی های نظامی منطقه و دقیق تر کردن اهداف و نقشه ها در منطقه است.
به گفته دبیر شورای امنیت روسیه رزمایش همکاری منطقه‌ای 2022 به رهبری ایالات متحده در تاجیکستان توسط آمریکایی‌ها برای کشف صحنه جنگ احتمالی استفاده می‌شود.
پاتروشف گفت: "آمریکایی‌ها قبل از هر چیز به چنین رویدادهایی نیاز دارند تا یک صحنه عملیات بالقوه را مطالعه کنند، مختصات اهداف امیدوارکننده را روشن کنند و نقشه‌های دیجیتالی را برای سلاح‌های با دقت بالا تنظیم کنند".
دبیر شورای امنیت روسیه گفت: امیدوارم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز متوجه شوند که چنین ابتکارات آمریکایی چقدر خطرات فوق العاده ای برای امنیت ما به همراه دارد.
پاتروشف خاطرنشان کرد که واشنگتن از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق با کشورهای همسایه افغانستان در مورد ایجاد زیرساخت‌های موقت در آنجا به منظور انجام عملیات ضد تروریستی دست نمی‌کشد.
آیا تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه روسیه به چنین تمریناتی نیاز دارند؟
یحیی چاووش، نظامی سابق و آگاه مسایل سیاسی افغانستان در صحبت با اسپوتنیک می گوید: رزمایش همکاری منطقه‌ای 2022 به رهبری ایالات متحده از 10 تا 20 ماه آگست اجرا شد.
وی می‌گوید کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین قزاقستان و ازبکستان از جمله کشور های هستند که شهروندان شان برای یافتن کار و به دست آوردن پول به روسیه می آیند و در نتیجه میلیون ها دالر توسط مهاجران کاری فرستاده می شود که یک پول هنگفت ای برای به کشورهای شان است.
"با کمال تاسف رهبران این کشور ها دور اندیش نیستند و با پول های که از ایالات متحده بدست می آورند آن هم در شرایطی که غرب و آمریکا تمریناتی را براه انداخته است، برگزاری چنین رزمایشی غیر عقلانی و به دور از منطق بود که می‌تواند بر ضد منافع روسیه تلقی شود."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش می افزاید که جنگی را آمریکا در اوکراین براه انداخته ، بطور مستقیم بر ضد روسیه می باشد. به گفته وی در این جنگ مربیان نظامی و انجیران آمریکایی و از سایر متحدین آمریکا مانند انگلیس و تعداد دیگر کشور های غربی شرکت دارند.
"این کشور ها بیشتر از 30 درصد اسلحه مدرن خود را در اختیار اوکراین قرار داده اند و در کنار آن، متخصصین نظامی شان در جنگ علیه روسیه شرکت دارند. در چنین شرایطی که رهبری این کشور ها دست به مانورهای مشترک آمریکا و غرب زده اند، این رزمایش یک اقدام بسیار ساده لوحانه و ناعاقبت اندیشانه است."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
این آگاه مسایل سیاسی افغان می افزاید که تاهنوز روسیه بطور علنی در زمینه ابراز نظر نکرده است، اما تبانی با کشور های دشمن روسیه که برای غارت منابع زیرزمینی و سایر دارایی ها آمده اند با اجرای مانور های های مشترک در حالیکه جهان در لبه جنگ هسته ای قرار دارد، کار عقلانه و بجا نیست.
در همین حال مقام های تاجیکستان می‌گوید این‌کشور در حال حاضر، سیاست "درهای باز" را ترویج می کند و با بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و اروپا در بخش نظامی همکاری می کند.
نصرالله محمودزاده، دبیر شورای امنیت تاجیکستان، در پاسخ به رسانه های محلی در ارتباط با نگرانی دبیر امنیت ملی روسیه گفت: می خواهم به آقای پاتروشف بگویم که ما با فدراسیون روسیه همکاری استراتژیک داریم. ما همینطور خواهیم ماند.
این در حالی است که آندری کورتونوف کارشناس روس در خصوص رزمایش های آمریکا در تاجیکستان می‌گوید، هر یک از این کشورها که در رزمایش های نظامی "همکاری منطقه ای-2022" مشارکت کردند منافع خودشان را دنبال می کنند.
به گفته کورتونوف "نفع آمریکا در برگزاری رزمایش های نظامی در آسیای مرکزی کاملا معلوم است. آمریکایی ها یک سال قبل نیروهای خود را از افغانستان خارج کردند. و این بازتاب جدی روی مواضع آنها در منطقه داشت. حالا آنها نیاز دارند که جایگاه خود را در منطقه احیاء کنند".
کورتونوف تأکید کرد: در خصوص کشورهای شوروی سابق باید گفت که هر یک از آنها می کوشد سیاست خارجی چندجانبه را به پیش ببرد. دقیقا به همین خاطر نیز آنها علاقه مند به اینگونه همکاری با واشنگتن هستند.
رزمایش نظامی آمریکا و کشورهای آسیای میانه در 10 آگست در تاجیکستان آغاز شد. در این رزمایش، نیروهای ایالات متحده، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان و ازبکستان حضور داشتند و تا 20 آگست ادامه داشت. تقویت امنیت منطقه از اهداف این رزمایش خوانده شد.
سفارت آمریکا در دوشنبه گفته این رزمایش‌ها فرصتی برای هماهنگی و پاسخگویی به تهدیدات احتمالی است. افزایش توانمندی‌ نیروهای نظامی برای شناسایی تروریست‌ها از دیگر اهداف این رزمایش خوانده شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала