اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری: میزان دادوستد افغانستان با ایران کاهش یافته‌است

© اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستانخان جان الکوزی
خان جان الکوزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2022
عضو شوید
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که میزان دادوستد افغانستان با ایران در یک سال گذشته به دلیل کاهش تقاضا در بازار تا چهل درصد کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد آمارهای این اتاق، در حال حاضر میزان واردات از ایران به یک میلیارد و دو صد میلیون دالر و صادرات به آن کشور به بیست میلیون دالر رسیده است.
خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: "مارکیت تقاضا روز به روز کم شده می‌رود. مردم سطح زنده‌گی‌اش غریب استند و واردات کم می‌آید. ما یک وقت تقریباً در حدود 15 یا 12 میلیارد دالر واردات داشتیم. این آهسته آهسته کم شده رفت، به هشت و به هفت میلیارد رسیدند که امسال به پنج میلیارد حتی از پنج میلیارد هم کم شده است".
در همین حال، اتاق زراعت و مالداری طالبان می‌گوید که صادرات میوه تازه و سبزی افغانستان با ایران نیز کاهش را نشان می‌دهد.
میرویس حاجی‌زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری طالبان، گفت: "برای مدت چندین سال ما نتوانستیم که به کشور ایران هم، که اگر اقلام سبزی و میوه صادراتی ما باشد، به ایران صادرات داشته باشیم".
برخی آگاهان مسایل اقتصادی، محدودیت بر بانک‌ها را عامل بنیادی کاهش دادوستد کشور با ایران می‌دانند.
دریا خان بهیر، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: "قطع شدن روابط بانکی افغانستان با سایر کشورها مشکلات زیاد ایجاد کرده است که در قدم نخست باعث بوجود آمدن یک جو بی‌اعتمادی بین مردم و سکتور بانکی افغانستان گردیده و در قدم دوم ایجاد مشکلات در قسمت انتقال و دریافت پول سکتور خصوصی".
بربنیاد آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، میزان واردات افغانستان با ایران در گذشته‌های نزدیک به بیش از دو میلیارد دالر در سال می‌رسید که در حال حاضر این رقم به یک میلیارد و دو صد میلیون دالر کاهش یافته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала