فعالیت بدنی نقش موثرتری در افزایش طول عمر نسبت به ژن‌ها دارد

© Fotolia / Head78Мужчина во время спортивного бега
Мужчина во время спортивного бега - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.08.2022
عضو شوید
محققان دریافتند حتی اگر براساس ژن‌هایتان مستعد عمر طولانی نباشید، باز هم می‌توانید با انجام ورزش منظم عمر خود را افزایش دهید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، تحقیقات قبلی نشان داده است که فعالیت بدنی کم و افزایش زمان نشستن با افزایش خطر مرگ مرتبط است. محققان در مطالعات جدید خود به این سوال پاسخ می‌دهند: آیا اگر فردی از نظر ژنتیکی مستعد زندگی طولانی باشد، این میزان خطر دچار تغییر می‌شود و طول عمر فرد دچار تغییر می‌گردد؟
این سوالی است که محققان دانشکده طب عمومی و طول عمر انسان در دانشگاه کالیفرنیا مطرح کرده‌اند و نتایج مطالعات خود را در مجله"Aging and Physical Activity" به چاپ رسانده‌اند.
در سال 2012، به عنوان بخشی از مطالعه فعالیت بدنی هدفمند، طول عمر و سلامت قلبی-عروقی زنان، محققان شروع به اندازه‌گیری فعالیت بدنی 5446 زن در ایالات متحده کردند که 63 سال و بیشتر سن داشتند. محققان این زنان را با هدف تعیین میزان مرگ و میر تا سال 2020 تحت نظر داشتند. شرکت‌کنندگان به منظور اندازه‌گیری مدت زمانی که درحال حرکت، فعالیت بدنی و استراحت هستند، شتاب‌سنج درجه بندی شده را به مدت هفت روز بر روی بدن خود وصل می‌کردند.
مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط تا شدید با خطر مرگ کمتر همراه است. همچنین مشخص شد هرچه زمان کم‌تحرکی افزایش می‌یابد، خطر مرگ و میر افزایش می‌یابد. این ارتباط در میان زنانی که دارای سطوح مختلف استعداد ژنتیکی برای طول عمر بودند، ثابت بود.
Vitamin D - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2022
ویتامین D می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد
"الکساندر پوزیس" دانشجوی دکترا و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: " هدف مطالعه این بود که بفهمیم آیا سطوح مختلف استعداد ژنتیکی که در افزایش عمر نقش دارند، با فعالیت بدنی و مرگ رابطه دارند؟ به عبارت دیگر، ما در این مطالعه قصد داشتیم بدانیم آیا ژنتیک می‌تواند عامل دخیل و تاثیرگذار در رابطه میان فعالیت بدنی کم و طول عمر باشد؟"
محققان درنتیجه دریافتند حتی اگر براساس ژن‌هایتان به احتمال زیاد عمر طولانی نداشته باشید، باز هم می‌توانید با انجام ورزش منظم و کمتر نشستن، عمر خود را افزایش دهید. برعکس این مسئله نیز صادق است. حتی اگر ژن‌های مستعد عمر طولانی داشته باشید، اما فعالیت بدنی شما در روز کم باشد، احتمالا باعث کاهش طول عمر می‌شود.
نویسندگان مقاله ذکر کردند با توجه به پیری جمعیت بزرگسال در ایالات متحده و زمان کمی که این افراد برای انجام فعالیت بدنی صرف می‌کنند، باید زنان و مردان مسن فعالیت‌های بدنی خود در هر سطوحی را افزایش دهند تا خطر بیماری و مرگ زودرس را کاهش دهند. در این صورت احتمال افزایش طول عمر وجود دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала