فرمانده آمریکایی: مخالف خروج از افغانستان بودم؛ ممکن وادار به بازگشت شویم

© AP Photo / Alex BrandonГлава Центрального командования США Кеннет Маккензи
Глава Центрального командования США Кеннет Маккензи  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2022
عضو شوید
رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا تاکید کرد که مخالف خروج نیروهای کشورش از افغانستان بوده و به بایدن توصیه کرده بود که از این کشور خارج نشوند. او گفته که ممکن است همکاری میان طالبان و القاعده، نیروهای آمریکایی را وادار به بازگشت به افغانستان کند.
گزارش اسپوتنیک، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام به فاکس نیوز گفت ارزیابی پنتاگون پیوسته این بود که حکومت افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی سریعاً سقوط می‌کند. اما، بایدن به رغم آگاهی از آن، دستور خروج تمام نیروها را داد و مدعی شد که حکومت از خود در برابر طالبان محافظت می‌تواند.
او در این مصاحبه در نخستین سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که پایان طولانی ترین جنگ در تاریخ کشورش را رقم زد و راه را برای به قدرت رسیدن جنبش طالبان هموار ساخت، همچنین تاکید کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای کاخ سفید توضیح داده بود که خروج کامل از افغانستان بدون شک به تسلط سریع طالبان بر قدرت در این کشور منجر خواهد شد.
رئیس سابق سنت‌کام که فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در مناطق خاور میانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را بر عهده دارد، ضمن تاکید بر این که بهترین گزینه این بود که طالبان را در تنگنا نگه داشت، افزود: اگر بایدن تصمیم می گرفت یک قطعه کوچکی از نیروها را در آنجا نگه دارد، امکان داشت دولت افغانستان مورد حمایت آمریکا در قدرت باقی بماند.
Боевики Талибана (движение Талибан находится под санкциями ООН за террористическую деятельность) праздную год прихода власти, Каблу, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2022
سازمان ملل: با قدرت‌گیری طالبان وضعیت اقتصادی افغانستان به شدت بدتر شده است
مکنزی در ادامه اظهار داشت: ما بر این باور بودیم که اگر نیروهای خود را خارج کنیم، کابل سقوط خواهد کرد و پرسش در مورد زمان سقوط آن بود؛ این موضع ثابت فرماندهی مرکزی و زیرمجموعه های ما در افغانستان بود.
رئیس سابق سنت‌کام همچنین تصریح کرد: اطمینان دارم که ارزیابی های من در زنجیره فرماندهی بالاتر رفته و مطمئن هستم که به رئیس جمهوری ابلاغ شده با این حال رئیس جمهوری باید بر اساس طیف بسیار وسیع تری از ملاحظات تصمیم گیری کند.
در حالی که پس از کشته شدن "ایمن الظواهری"، رهبر سازمان القاعده توسط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در کابل، پرسش هایی مطرح شد که آیا طالبان بار دیگر به این سازمان اجازه می دهد تا از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن استفاده کند، ژنرال مکنزی در مورد این احتمال گفت که ممکن است همکاری میان طالبان و القاعده، نیروهای آمریکایی را وادار به بازگشت به افغانستان کند.
رئیس سابق سنت‌کام در این رابطه عنوان کرد: به نفع آمریکا در درازمدت است که به مراکز افراط گرایی خشونت آمیز اجازه رشد و گسترش در افغانستان را ندهد و من بر این باورم که در سایه رژیم کنونی طالبان، این مسئله به احتمال زیاد اتفاق خواهد افتاد.
گفتنی است، اوایل ماه آگست 2021 "طالبان" حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان را افزایش داد. 15 آگست سال گذشته نیروهای "طالبان" وارد کابل شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند.
سپس گزارش شد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان کشور را ترک کرده است. بامداد 16 آگوست 2021 محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی "طالبان" اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت آینده افغانستان به زودی مشخص خواهد شد.
روز 7 سپتامبر سال گذشته "طالبان" فهرست اعضای دولت جدید افغانستان را اعلام کرد؛ ملا محمدحسن آخوند به عنوان سرپرست نخست‌وزیری و ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی به عنوان معاونان نخست وزیر انتخاب شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала