ایران از طالبان می‌خواهد که دولت فراگیر ایجاد کنند

CC0 / jensjunge / تمدید مدت دورکاری کارمندان دبیرخانه سازمان ملل
تمدید مدت دورکاری  کارمندان دبیرخانه سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2022
عضو شوید
نماینده ایران در سازمان ملل گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد.
به گزارش اسپوتنیک، زهرا ارشادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان که دوشنبه ۷ سنبله برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: بیش از یک سال پس از خروج غیرمسؤولانه نیروهای خارجی و تسلط طالبان، افغانستان اکنون با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.
وی با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان افزود: براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۲۵ میلیون نفر در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند.حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طالبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است.
نماینده ایران تاکید کرد که این وضعیت فاجعه بار برای آن دسته از نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی تحت عنوان مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرده و آن را اشغال کردند و چیزی جز ویرانی در پی آنها باقی نگذاشتند، مسؤولیت و تعهداتی را به دنبال دارد. این وضعیت اسفناک همچنین یادآوری می‌کند که مداخله نظامی در کشورهای دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم در حالی که ادعای ایجاد دموکراسی، صلح و رفاه را دارد، نه تنها ارزش‌های مشترک را تنزل می‌دهد، بلکه به آن کشورها و مردم آنها آسیب می‌رساند.
نماینده ایران گفت: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان به ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه که در زنده نگهداشتن مردم افغانستان، حفظ خدمات اساسی و تقویت اقتصاد حیاتی بوده است، ادامه دهد.
این نماینده همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده افغانستان تأکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان بوده و برای کمک به اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.
ارشادی گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد. حکومت فراگیر تنها راه تضمین و حمایت از حقوق همه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران و نیز اقلیت‌های زبانی، نژادی و مذهبی است.
وی افزود: علیرغم درخواست‌های بین‌المللی، طالبان هنوز نتوانسته است تلاش‌های قابل توجهی را برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد.
این دیپلمات تاکید کرد که تشکیل دولت فراگیر یک پیش نیاز و جزء حیاتی برای شناسایی بین‌المللی طالبان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала