قصد بایدن برای فروش تسلیحات پیشرفته آمریکا به تایوان

© AP Photo / Susan Walshجوبایدن.
جوبایدن. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2022
عضو شوید
منابع مطلع می‌گویند دولت آمریکا از کنگره خواسته تا قرارداد فروش تسلیحات با ارزش1.1 میلیارد دالر به تایوان را تصویب کند.
به گزارش اسپوتنیک، پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از منابع مطلع از قصد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای درخواست از کنگره جهت موافقت با فروش 1.1 میلیارد دالر تسلیحات به تایوان خبر داد.
بر اساس این گزارش، منابع مذکور افزودند که این بسته تسلیحاتی شامل 60 موشک ضد کشتی از نوع AGM-84K Harpoon Block II به ارزش 355 میلیون دالر و 100 موشک راهبردی هوا به هوا AIM-9X Block II Sidewinder می شود.
کاخ سفید هنوز به سوالات درباره این گزارش و کمک نظامی به تایوان پاسخ نداده است.
این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین، اقدامات آمریکا را عامل تهدیدکننده صلح و امنیت در منطقه شرق آسیا دانست.
"ژائو لیجیان" در نشست خبری وزارت خارجه چین اعلام کرد که آمریکا با ارسال مداوم کشتی های جنگی خود به تنگه تایوان سعی در ایجاد هراس از طریق نمایش قدرت نظامی دارد و به این طریق موجب تضعیف صلح و ثبات در منطقه می شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: چنین اقداماتی به منزله تضعیف تعمدی صلح و امنیت در منطقه است.
دور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که اخیرا "نانسی پلوسی"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به‌رغم هشدارهای مقامات چین به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست "چین واحد" است.
به فاصله کمتر از دو هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی به این جزیره سفر کردند؛ این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز چند روز پیش وارد تایوان شد؛ سفرهایی که پس لرزه‌های بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.
تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند.
پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала