کارشناس روس در مورد نتایج ناامیدکننده 20 سال حضور آمریکا و ناتو در افغانستان

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Black Hawk unloadВоеннослужащие армии США в провинции Кандагар, Афганистан
Военнослужащие армии США в провинции Кандагар, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2022
عضو شوید
کارشناس گروه تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم ها مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه داعش، القاعده و طالبان در سال های 2014-2019.
گئورگی ماچیتیدزه، کارشناس روسی مسائل تروریسم بین‌المللی و کارشناس مسائل افغانستان، در گفت وگو با اسپوتنیک در مورد نتایج 20 سال حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، چگونگی وضعیت تروریست ها، تغییر تهدید ها و کدام گروه های تروریستی دیگر بین‌الملل در افغانستان فعالیت دارند و همچنین در مورد تولید مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر از افغانستان گفت: "حتی اهداف اولیه استراتژی ایالات متحده که حذف رژیم طالبان و نابودی زیرساخت های سازمان القاعده گفته می شد، در نهایت محقق نشد. اگرچه دولت جورج بوش پس از سرنگونی دولت طالبان، برنامه ریزی کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سال 2004 به پایان برساند. با این حال، رشد سریع شورش ها از سوی طالبان منجر به تغییر استراتژی ایالات متحده گردید که مجبور شد از مبارزه در مقابل القاعده، به مبارزه با طالبان تغییر مسیر دهد."
این کارشناس گفت که هدف کمک به دولت ضعیف افغانستان برای رسیدگی به مسائل امنیتی، حکومت داری خوب و توسعه اقتصادی و ایجاد یک محیط باثبات در برابر بازگشت القاعده بود. به گفته این آمریکایی ها با تهدید تروریسم مقابله نکرده اند و افزود که داعش-خراسان تا 4000 جنگجو در صفوف خود دارد.
وی گفت: "تهدیدات تروریستی در داخل افغانستان و به طور بالقوه از خاک افغانستان سرچشمه می گیرد. آمریکایی ها نه تنها نتوانستند القاعده را در افغانستان از بین ببرند، بلکه نتوانستند از ظهور داعش- خراسان در این کشور جلوگیری کنند و اکنون تا 4000 شبه نظامی در صفوف خود به ویژه در ولایات کنر، ننگرهار و نورستان و همچنین سلول های کوچکی در کابل و در ولایات شمالی فاریاب، جوزجان، کندز، تخار و بدخشان وجود دارد. سنا الله غفاری (ملقب به شهاب المهاجر) همچنان رهبر داعش خراسان است."
به گفته وی، این گروه با جذب تعداد زندانیان آزاد شده از زندان ها توسط طالبان در تابستان 2021 و همچنین با فرار شبه نظامیان تاجیک و ازبک از واحدهای ارتش طالبان، صفوف خود را گسترش دادند.
ماچیتیدزه گفت، همچنین مواردی وجود دارد که سربازان و پلیس جمهوری اسلامی سابق افغانستان برای محافظت از خود در برابر طالبان یا به دلیل تمایل به انتقام از آنها به داعش- خراسان پیوسته اند.
کارشناس توضیح می دهد: "داعش-خراسان که از نظر نظامی ضعیف‌تر است، در حال حاضر قادر نیست آشکارا طالبان را به چالش بکشد. این گروه اقدامات تروریستی را علیه اهداف ضعیف محافظت شده مانند مساجد شیعه هزاره و گروه های اقلیت قومی انجام می دهد."
طالبان می دانند که داعش-خراسان یک تهدید بلندمدت و جدی است. با این حال، از یک سو، آنها قدرت کافی برای مقابله با این گروه بندی را از جمله به دلیل عدم پشتیبانی هوایی در حین عملیات رزمی ندارند. وی می گوید: این احتمال وجود دارد که طالبان چشم خود را بر آن دسته از حملات داعش- خراسان که آسیب مستقیمی به طالبان وارد نمی کند ببندد، مانند حمله به هزاره های شیعه.
او گفت که با این حال، طالبان می ترسند که این گروه توانایی انجام حملات فرامرزی از خاک افغانستان را حفظ کند. ماچیتیدزه گفت: "رهبری القاعده هنوز در افغانستان است و از به قدرت رسیدن طالبان راضی است. به گفته وی پس از ترور ایمن الظواهری، سیف العدل ممکن است رهبر این گروه شود و افزود، در حال حاضر فعالیت های عملیاتی القاعده در افغانستان به مشاوره دادن به طالبان محدود می شود. وی توضیح می دهد که اعضای القاعده از آزادی حرکت بیشتری در افغانستان برخوردار هستند."
کدام گروه های تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت می کنند؟ ماچیتیدزه می گوید: "طالبان علناً به همه اطمینان می دهد که هیچ جنگجوی تروریست خارجی در افغانستان وجود ندارد. در واقع، شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان (TTP) و همچنین سایر سازمان های تروریستی در این کشور به فعالیت خود ادامه می دهند که به طور منظم در پاکستان اقدامات تروریستی انجام می دهند."
کارشناس می گوید: "طالبان جنگجویان اویغور جنبش اسلامی ترکستان شرقی را از ولایت بدخشان به عمق خاک افغانستان دور از مرز چین منتقل کرده است و در کنار آن جماعت انصار الله" متشکل از شهروندان تاجیکستان و تاجیک های محلی نیز است که تعداد آنها به 300 شبه نظامی می رسد، در ولایات بدخشان و کندز فعالیت می کند."
طالبان در هنگام وخامت اوضاع در مرز افغانستان و تاجیکستان از این جنگجویان استفاده می کنند که دوشنبه را نگران ساخته است. وی همچنین می گوید که گروه جیش محمد با طالبان همکاری نزدیک دارد، اردوگاه های آموزشی را برپا می کند و شبه نظامیان را آموزش می دهند. به گفته وی همین امر در مورد گروه لشکر طیبه نیز صدق می کند. طالبان فعالیت های همه گروه ها به جز تحریک طالبان پاکستان را با دقت کنترل می کند.
ماچیتیدزه گفت: سیاستی برای ادغام تدریجی آنها در واحدهای ارتش رژیم جدید در حال پیگیری است. از سوی هم گفته می شود که طالبان در ممنوعیت تولید و توزیع مواد مخدر گزینشی هستند. هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان در 3 اپریل 2022 فتوایی صادر کرد که تولید، استفاده و قاچاق مواد مخدر از جمله کشت خشخاش را ممنوع کرد. با این حال، مقامات طالبان به سازمان ملل گفته اند که قصد ندارند محصول فعلی تریاک را از بین ببرند. علاوه بر این، کمپین برداشت ادامه خواهد داشت و به کشاورزان مهلتی حدوداً دو ماهه برای تکمیل برداشت و فروش محصول داده می شود.
به گفته کارشناس، پس از فتوای هیبت الله آخوندزاده، قیمت تریاک به شدت افزایش یافته و به کشاورزان اجازه می دهد تا محصولات خود را با قیمت بالاتری بفروشند.
وی گفت "تا کنون، طالبان در رویکرد خود برای ممنوعیت تولید و توزیع مواد مخدر گزینشی بوده است. آنها به‌ویژه بر تولیدکنندگان اقلیت‌های قومی در استان‌های شمالی تمرکز کردند، نه بر تولیدکنندگان اصلی در مناطق جنوبی کشور. میزان مواد مخدر کشف شده در مسیر ترانزیت از طریق افغانستان در مسیر شمال افزایش یافته است. در مجموع، در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هنوز نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала