کارشناس افغان: در صورت ایجاد نشدن یک‌راه حل سیاسی صف‌آرایی‌ها در برابر طالبان بیش‌تر خواهد شد

© AP Photo / Ebrahim NorooziБоевики движения "Талибан" на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста
Боевики движения Талибан на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.09.2022
عضو شوید
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز، می‌گوید که طالبان خواهان تعامل رسمی با جامعه جهانی است.
او همچنان تاکید دارد در باره تشکیل حکومت همه‌شمول از سوی جامعه جهانی، مداخله کشورها در مسایل داخلی افغانستان است و زمان مذاکره با طرف‌های داخلی گذشته است.
سخنگوی طالبان، اظهار داشت: "وقت‌اش خو حالی تیر شده، ما خو می‌گفتیم که قبل از اقدامات نظامی که بیاییم شهرها را به زور نظامی بگیریم باید مذاکرات این کار را می‌کرد روی تفاهمات این کار می‌شد از حالا کرده به مراتب بهتر بود".
آقای مجاهد همچنان جبهه مقاومت را تهدید جدی برای حکومت کنونی نمی‌داند و می‌گوید که این جبهه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد.
فرهاد ابرار، کارشناس سیاسی افغانستان در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که فکر می‌کنم مبارزات مدنی و نظامی در افغانستان پسأ مسلط شدن گروه طالبان در برابر این گروه یک واقعیت عینی است که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.
او گفت:

"بعد از آن‌که در ۱۵ آگست سال قبل کابل به‌عنوان پایتخت کشور سقوط کرد، احمد مسعود فرزند قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود جبهه مقاومت ملی را پایه گذاری کرد، این جبهه در اولین مرحله‌ی از مبارزه نظامی خود دچار شکست شد و نتوانست از جغرافیای پنج‌شیر حراست نماید، اما رهبری جبهه به‌دنبال مدیریت اوضاع بیرون شد، حاصل این مدیریت در یک سال گذشته سبب شده‌است تا گروه طالبان این واقعیت را بپذیرد که جبهه مقاومت ملی یک امر واقع است و نمی‌توان از وجود آن انکار کرد، هر چند مقام‌ها و سخنگویان گروه طالبان در مصاحبه‌ها و مباحث رسانه‌ی وجود هر نوع جبهه به‌خصوص جبهه مقاومت ملی را نپذیرفته و آن‌را فیسبوکی خوانده‌اند".

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی افغانستان
آقای ابرار همچنان می افزاید که در یک سال گذشته جبهه مقاومت ملی در بخش‌های از پنج‌شیر، اندراب‌ها، خوست و ورسج در تخار در مقابل گروه طالبان ایستادگی کرده‌، این جبهه در این یک سال گذشتخ بارها مدعی وارد کردن تلفات سنگین بر گروه طالبان شده‌است، مبارزه جبهه مقاومت ملی ضمن این‌که سبب شده‌است تا گروه طالبان بارها هزاران نیرو به پنج‌شیر، اندراب‌ها و خوست جهت سرکوب نیروهای مقاومت بفرستند، هم‌چنان پای ملا برادر معاون رییس‌الوزرای طالبان، ملا یعقوب وزیر دفاع طالبان، فصیح‌الدین رییس ستاد ارتش طالبان را به پنج‌شیر بکشاند.
او گفت:

"برعلاوه با افزایش تحرکات جبهه مقاومت ملی در تازه‌ترین فرمان رهبری گروه طالبان ملا قیوم ذاکر از فرمانده مشهور نظامی خود را به‌عنوان فرمانده جبهات پنج‌شیر و اندراب‌ها تعیین کرده‌است؛ این خود نشان دهنده بدتر شدن اوضاع در این ساحات است، مسأله‌ی که طالبان به‌دنبال مدیریت آن استند".

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی افغانستان
این کارشناس تاکید دارد که باید اذعان کرد که احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در آخرین مصاحبه‌اش نیروهای این جبهه را ۳ هزارتن خوانده و گفته‌است که عمل‌کرد این جبهه به ولایات دیگر هم‌چنان گسترش پیدا می‌کند.
او افزود:

"من متعقدم که فعالیت جبهه مقاومت ملی در بُعد نظامی و سیاسی به‌خصوص لابی‌گری، سبب شده‌است تا یک‌بخشی از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ا‌ی و جهانی بر موجودیت آن تأکید نمایند و آن‌را معیاری برای تقسیم قدرت و جلوگیری از هرگونه هرج و مرج داخلی تلقی نمایند، بنابراین شاید یکی از دلایلی که گروه طالبان به‌عنوان یک دولت پذیرفته نمی‌شود؛ همین مسأله باشد".

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی افغانستان
ابرار تاکید دارد که در صورت ایجاد نشدن یک‌راه حل سیاسی دیر یا زود صف‌آرایی‌ها در برابر گروه‌ طالبان بیش‌تر و این‌ گروه با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.
قابل ذکر است که اوایل ماه آگوست 2021 "طالبان" حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان را افزایش داد. 15 آگوست سال گذشته نیروهای "طالبان" وارد کابل شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند.
سپس گزارش شد اشرف غنی از کشور فرار کرد. بامداد 16 آگوست 2021 محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی "طالبان" اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت آینده افغانستان به زودی مشخص خواهد شد.
روز 7 سپتامبر سال گذشته "طالبان" فهرست اعضای دولت جدید افغانستان را اعلام کرد؛ ملا محمدحسن آخوند به عنوان سرپرست نخست‌وزیری و ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی به عنوان معاونان نخست وزیر انتخاب شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала