خلیل‌زاد: واشنگتن و طالبان توافق نشست دوحه را پی‌گیری کنند

© @https://twitter.comخلیل‌زاد
خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.09.2022
عضو شوید
زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در گفتگوی ویژه با طلوع‌نیوز از ایالات متحده امریکا و طالبان می‌خواهد که توافق نشست دوحه را پی‌گیری کنند.
به گزارش اسپوتنیک، خلیل‌زاد به این باور است که یگانه راه برای بهبود روابط با افغانستان عملی ساختن کامل توافق‌نامه دوحه است.
وی می‌افزاید که حکومت سرپرست برای تعامل با جامعه جهانی، مسایلی چون بسته ماندن مکتب‌های دختران را بازنگری کند.
نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان، گفت: "امریکا و طالب بشینند سر ام موضوعات که در موافقت‌نامه دوحه موجود داشت و عملی نشده مثلا در آمدن یک حکومت به اساس یک مذاکره باید بحث‌ها صورت گیرد".
خلیل‌زاد در این گفتگو از مسوولان حکومت سرپرست می‌خواهد که از بهر تعامل با جامعه جهانی و به دست آوردن مشروعیت باید در تصمیم‌های پسین شان از جمله بسته ماندن مکتب‌های دختران و به میان آمدن حکومت همه‌شمول تجدید نظر کند.
وی گفت: "طالب چون می‌خواهد که یک حکومت مشروع باشد جز جامعه جهانی باشد و یک افغانستان قوی و استوار ساخته شود باید یک تجدید نظر کنند نه از خاطر دنیا بل که از خاطر مردم افغانستان".
مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2022
خلیل‌زاد: شبکه حقانی از وجود رهبر القاعده در قلب کابل خبر داشت
زلمی خلیل‌زاد بار دیگر طالبان را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم می‌سازد و می‌گوید که مطمئن است که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل در حمله طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی کشته شد‌، رویدادی که تا کنون طالبان آن را تایید نکرده است.
زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان، گفت: "من مطمئن هستم که این کار شده و طالب‌ها هم از این خبر استند و می‌دانند، آنان یک مشکل دارند که این را چه گونه توضیح بدهند چون که در مخالفت با موافقت‌نامه دوحه است".
آقای خلیل‌زاد در این گفتگو، یکی از علت‌های اوضاع کنونی در کشور را ترک افغانستان از سوی اشرف غنی می‌داند و می‌افزاید که طالبان این فرصت را از دست ندهد و برای یک افغانستان مترقی و با ثبات کار کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала