شکایت مهاجران از نپذیرفتن دانش آموزان افغانستانی تازه‌وارد در مکتب های ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مدرسه دخترانه در ایران
مدرسه دخترانه در ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.09.2022
عضو شوید
در حالی که کمتر از یک ماه به بازگشایی مکتب ها در ایران باقی مانده است، اما تاکنون سرنوشت کودکان افغانستانی که پس از چیرگی گروه طالبان بر افغانستان به ایران آمده اند، نامعلوم است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، در حالی ‌که کمتر از ۲۳ روز به بازگشایی مکتب ها در ایران باقی مانده، تاکنون سرنوشت تحصیل کودکان افغانستانی که پس از چیرگی گروه طالبان به این کشور مهاجرت کرده اند معلوم نیست و این امر موجب نگرانی درباره محرومیت هزاران کودک از آموزش شده‌است.
بررسی راه های قانونمند سازی حضور مهاجران افغانستانی در ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2020
بررسی راه های قانونمند سازی حضور مهاجران افغانستانی در ایران
سید حسن مرتضوی، یکی از از مهاجرینی که به تازگی از افغانستان وارد ایران شده گفت: برای ثبت نام مکتب به چندین دفتر کفالت مراجعه کردم؛ اما آنها گفتند تنها آن دسته از مهاجرینی که برگه سرشماری سال 1397 را داشته باشند و کسانی که از خانواده نظامیان هستند امسال ثبت نام می شوند.

زهرا موسوی؛ یکی دیگر از مهاجران تازه وارد نیز گفت: هنگامی که به اداره آموزش و پرورش مراجعه نمودم یک اعلامیه را دیدم که در آن ذکر شده بود مهاجرانی که برگه سرشماری دارند در صورتی که دفتر کفالت برای شان برگه بدهد، اداره آموزش و پرورش اجازه ثبت آنها را دارد؛ اما وقتی به دفتر کفالت رفتم آنها برایم گفتند کسانی که پس از سال 1395 به ایران آمده اند را ما برگه تحصیلی نمی‌دهیم.

در همین حال، حمیدرضا بوالی؛ یکی از آموزگاران مکتب حاشیه شهر هم در گفتگو با خبرگزاری همشهری آنلاین گفته است: سنگ‌اندازی‌ها مانع از ثبت نام کودکان افغانستانی در مکتب ها شده است: "انتظار می‌رفت امسال با اجرای طرح سرشماری شهروندان افغانستانی و دریافت برگه سرشماری، ثبت نام دانش‌آموزان دیگر با دغدغه‌ای همراه نباشد؛ اما امروز این برگه‌ها را آموزش و پرورش نمی پذیرند. در حالی ‌که تنها کمتر از ۲۳روز به بازگشایی مکتب ها مانده نه دستورالعملی برای ثبت نام این بچه‌ها صادر شده نه درباره سال تحصیلی آینده تکلیف‌شان روشن است!".

در این پیوند، حسین محمدزاده گنج، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش ولایت خراسان رضوی به گفت: در صورتیکه مکتب ها فضای کافی داشته باشد ثبت نام دانش آموزان شهروندانی که کارت معتبر دارند مانند دیگر دانش آموزان انجام میشود.

وی افزود: اگر دانش آموزی مدرکش نیاز به تطبیق داشته باشد باید به اداره کل شهروندان مراجعه کند تا کارشناسان مربوطه راهنمایی لازم را انجام دهند، اما در صورتی که کارت شناسایی نداشته باشد به امور مهاجران مراجعه کند و وضعیت هویتی خود را مشخص ساخته بعد برای ثبت نام اقدام نماید.

مدیر کل آموزش و پرورش ادامه داد: شهروندان شامل دو بخش دایمی و موقت می شوند؛ چون آمار مهاجرت امسال خیلی زیاد بوده و هر روز در حال افزایش است ما نمی توانیم دانش آموزی را بدون کلاس درس بگذاریم، پس اینها در جاهایی که ظرفیت داشته باشند ساماندهی می شوند.

از سوی دیگر، وحدانی؛ مسئول شهروندان مرکز امور بین الملل و مکتب های خارج از کشور هم درباره شماری دانش آموزان شهروندان خارجی در ایران به روزنامه "ایران" گفته است: با توجه به آخرین سرشماری تعداد دانش آموزان شهروندان خارجی در سال گذشته بیش از ۵۵۶ هزار بود و امسال این تعداد به حدود ۶۶۰ هزار نفر رسیده است. بسیاری از دانش آموزان خارجی هنوز ثبت نام نکرده اند و مکتب ها موظف اند طبق دستور رهبری آنها را ثبت نام کنند؛ اما لازم است دانش آموزانی که بعد از موضوع طالبان به ایران آمده اند برگه سلامت تهيه کرده و تعیین سطح شوند؛ ولی متاسفانه هنوز از سوی وزارت کشور خبری برای ثبت نام افرادی که تازه وارد ایران شده اند اعلام نشده است.

وی ادامه داد: هنوزهم از میان دانش آموزان اتباع که وارد ایران می شوند تیزهوش و نخبه هایی وجود دارند که ما باید برای ثبت نام آنها تابع سیاست های وزارت کشور باشیم. امیدواریم به زودی و ظرف یکی دو هفته آینده تکلیف سرشماری آنها مشخص شود تا زودتر بتوانیم آنها را ثبت نام کنیم؛ زیرا پس از ثبت نام، دانش آموزان نیاز به کتاب و تعیین سطح دارند که همین امر به زمان نیاز دارد. اگر مدارس هم سرریز شوند می توان با هماهنگی اداره اتباع آنها را در استان های همجوار ثبت نام کرد.

همچنین نادر موسوی، مدیر و مؤسس نخستین مدرسه خودگردان مهاجرین در تهران در مصاحبه با خبرگزاری همشهری آنلاین هم از افزایش تعداد مهاجران در یک سال اخیر خبر داده و گفته است: "پیش از حضور طالبان در افغانستان تعداد دانش‌آموزان ما ۲۴۰ نفر بود و بعد از تغییرات سیاسی کشور افغانستان و مهاجرت جمع کثیری از آنها به ایران، تعداد دانش‌آموزان ما به ۹۸۰ نفر رسید. به‌طوری که مجبور شدیم برای تشکیل کلاس‌های درس بیشتر دو مکان دیگر هم در نزدیکی مکتب فرهنگ پیش‌بینی کنیم و با توجه به مراجعات فعلی پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد بیشتر هم شود".

او می‌گوید: اغلب این مهاجران در مناطق حاشیه‌ای شهرها ساکن شده‌اند و قطعا بعد از رفع موانع قانونی برای ثبت نام با چالش نبود فضای کافی در مکتب های دولتی پرتراکم روبه‌رو خواهند شد که به همین دلیل همه ما نگرانیم. مکتب هایی که در ابتدای شروع فصل خزان برای دانش‌آموزان ایرانی هم جا ندارند قطعا از پذیرش دانش‌آموزان افغانستانی سر بازمی‌زنند.

این در حالی است که از سال 1394، با فرمان رهبر ایران مکلف شد تا همه فرزندان مهاجر افغانستانی را در مکتب ها ثبت نام کند.

این روند تا سال گذشته به خوبی پیش می رفت، اما از سال گذشته به این سو، با موج جدید مهاجرت از افغانستان به ایران، محدودیت ها و مشکلاتی در زمینه پذیرش همه دانش آموزان مهاجر به وجود آمده است.

مقام های وزارت آموزش و پرورش ایران، مشکل اساسی برای جذب این دانش آموزان را نبود فضای کافی آموزشی می خوانند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала