دیده‌بان حقوق بشر: طالبان برای محافظت از شیعیان هزاره‌ هیچ اقدامی نکرده

© https://twitter.comانفجار در غرب کابل
انفجار در غرب  کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2022
عضو شوید
دیده‌بان حقوق بشر گفته است که طی یک‌ سال گذشته حملات متعدد علیه هزاره‌ها و اقلیت‌های مذهبی انجام شده است و طالبان برای محافظت از آنان ناکام مانده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، دیده‌بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود می‌گوید، داعش بارها به هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی در مساجد، مکاتب و محل کارشان حمله کرده اما طالبان برای محافظت از این جوامع کاری نکرده‌اند.
از آگست 2021 تاکنون، داعش مسئولیت 13 حمله علیه هزاره‌ها را بر عهده گرفته و در حداقل 3 حمله دیگر نیز دست داشته است.
این حملات دستکم 700 نفر را کشته و زخمی کرده است.
این سازمان می‌گوید، سیاست‌های طالبان که براساس آن حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان نقض می‌شود، آسیب‌های ناشی از حملات تروریستی را تشدید می‌کند.
در ادامه گزارش این سازمان آمده که با بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران امنیت خود هستند.
سرکوب فزاینده رسانه‌ها توسط طالبان به‌ویژه در ولایت‌ها، به این معنی است که احتمالا حمله‌های بیشتری وجود دارد که گزارش داده نشده است.
براساس گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حملات اخیر داعش به گردهم‌آیی‌های شیعیان در کابل بیش از 120 کشته و زخمی برجای گذاشته است.
دیده‌بان حقوق بشر نوشته است هزاره‌ها یک گروه قومی عمدتا شیعه هستند که برای بیش از یک قرن با تبعیض و سوء استفاده از سوی دولت‌های متوالی افغانستان روبرو بوده‌اند.
در طول دهه 1990میلادی، نیروهای طالبان شیعیان را هدف قرار دادند و کشتار دسته‌جمعی کردند.
با بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها به طور فزاینده‌ای نگران امنیت خود هستند. اینکه آیا مقامات طالبان از آنها محافظت خواهند کرد یا خیر.
یکی از اعضای جامعه هزاره در ولایت بامیان می‌گوید: "طالبان هرگز هزاره‌ها را نمی‌پسندید. آخرین باری که آنها در قدرت بودند، بسیاری از ما را کشتند."
یکی از باشنده‌گان مزار شریف و از خانواده قربانیان گفته است: "ما دیگر فرزندان خود را به مکتب نمی‌فرستیم و دکان‌های خود را زودتر می‌بندیم. مسجد نیز پس از حمله بسته شده است."
بیشتر کسانی که دیده‌بان حقوق بشر با آن‌ها مصاحبه کرده است گفته‌اند که در نتیجه حملات دچار افسردگی و ضربه شدید روحی شده‌اند.
گفتنی است که در یک سال تسلط طالبان بر افغانستان حملات زیادی بر اماکن غیرنظامی عمدتاً هزاره‌نشین انجام شده که طی آن صدها تن کشته و زخمی شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала