آیا "حزب التحریر" می‌تواند تهدید خطرناک‌تر از داعش برای طالبان باشد؟

© AP Photo / Seivan Selimیک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2022
عضو شوید
برخی گزارشات می‌رساند که حزب التحریر به طور غیر قانونی، نسخه هایی از ورقه های تبلیغاتی خود را که شامل دعوت مردم به این گروه می باشد را در ولایت های مختلف افغانستان از جمله ولایت زابل پخش کرده است.
فعالان امارت اسلامی اعلام کرده که حزب التحریر به طور غیر قانونی، نسخه هایی از ورقه های تبلیغاتی خود را که شامل دعوت مردم به این حزب می باشد در ولایت زابل پخش کرده است.
اما تا حال طالبان هیچ خصومت آشکاری با حامیان حزب التحریر نشان نداده اند.
آیا حزب التحریر در افغانستان می تواند تهدیدی برای طالبان قلمداد شود؟ حضور این گروه در افغانستان برای وضعیت کشور و منطقه تا چه حد خطرناک است؟ طالبان چگونه با آنها مبارزه خواهند کرد؟
یحیی چاووش رئیس حزب خط سوم، نظامی پیشین و آگاه مسایل سیاسی در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید، حزب التحریر از سال ها پیش در ولایت مختلف افغانستان جلب و جزب و فعالیت دارد.گروپ های تبلیغی این حزب در ولایات و ولسوالی های افغانستان سفر های را انجام می‌دهند.
" تا جایی که مشخص است در طی 18 – 20 سال گذشته این حزب در افغانستان فعال است. امارت اسلامی طالبان تا به حال به گونه‌ای علنی فعالیت این گروه و گروه های مثل القاعده، داعش و سایر گروه ها را ممنوع اعلام نمی‎‌کند، اما تلاش طالبان برای مخالفت با این گروه ها و مبارزه با حلقات سلفی که افراط گرایی را ترویج و از اقدامات تخریب کننده مثل انفجارات و تطبیق حملات، به گونه‌ای پشتیبانی و حمایت می‌کنند، مشخص است. طالبان هم اکنون عملا از فعالیت های این حزب در افغانستان جلوگیری می‌کنند."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش در پاسخ به این سوال که آیا حزب التحریر می‌تواند تهدیدی برای طالبان باشد می‌گوید:
"طالبان به هیچ صورت تمایل ندارند به این واقعیت اعتراف کنند که همچو گروه های برای آنها می‌تواند تهدید های را ایجاد کند، اما در کل این گروه ها برای مردم افغانستان تهدید جدی محسوب می‌شوند. حملات تخریب کننده این گروه ها مثلا انفجار امروز (5 سپتمبر مقابل سفارت روسیه در کابل) موجب بدنامی و بی اعتبار ساختن حکومت امارت اسلامی طالبان است."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته این آگاه مسایل سیاسی، شمار دقیق اعضای حزب التحریر در افغانستان مشخص نیست، اما در یک تعداد ولایات های شمالی افغانستان و دیگر ولایات مثل هرات، کندهار و ولایت های جنوبی اسنادی از حضور این گروه موجود است. این، سازمان های مخفی هستند که خود شان تمایل ندارند تعداد خود را اعلام کنند.
"گرچه در گذشته ارتباطاتی میان طالبان و گروه های دیگر سیاسی – نظامی در افغانستان که علیه حکومت پیشین می‌جنگیدند موجود بود اما امروز که طالبان در قدرت اند، تمایل ندارند که گروه های دیگری مثل حزب التحریر، القاعده، داعش و سایر گروه ها بار دیگر در افغانستان قدرت بگیرند. تمام این گروه ها شدیدا افراطی هستند به هیچ وجهه خواستار صلح و امنیت در افغانستان نیستند."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش در پایان گفت: "در تماس های که ما با طالبان داشتیم آنها بیان می‌دارند که هر روز شماری از اعضای گروه های افراطی را بازداشت می کنند و مبارزه طالبان با این گروه ها ادامه دارد."
در همین حال رحمت الله حماد نیازی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت زابل به اسپوتنیک گفت: حزب التحریر یک گروه جنگی نبوده، بلکه یک حزب سیاسی است که مانند تمام احزاب سیاسی دیگر فعالیت داشتند و افزود:
"البته فعالیت این حزب بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشت. با حاکم شدن امارت اسلامی طالبان، تمام احزاب سیاسی به شمول حزب التحریر در افغانستان لغو شده و فعالیت های شان متوقف گردیده است. نه تنها در ولایت زابل؛ بلکه در تمام ولایت های افغانستان به شمول کابل هیچ فعالیت حزبی – سیاسی مشاهده نمی‌شود."
به گفته نیازی، البته در شماری از مناطق ولایت زابل از سوی اعضای پیشین حزب تحریر برخی اسناد تبلیغاتی و کتاب های در بین مردم منتشر شده است.

" گرچه اطلاعات دقیق و موثق در مورد اقدامات این حزب تا هنوز مشخص نیست اما ما این موضوع را رد هم نمی توانیم. در کل فعالیت این حزب در افغانستان مانند تمام احزاب سیاسی لغو اعلام شده است."

گفتنی است که حزب التحریر در سال 1953 توسط یک روحانی فلسطینی به نام "تقی‌الدین النبهانی" جهت احیای خلافت اسلامی در فلسطین تأسیس گردید. این حزب پس از شکست و سرکوب شدن در کشورهای خاورمیانه، پس از سالهای 2002 و 2003 وارد آسیای میانه از جمله افغانستان گردید.
این حزب ادعا دارد که در 50 تا 60کشور جهان فعال است. اما فعالیت حزب التحریر به‌خاطر دیدگاه‌های افراطی و تندروانه‌ی آن در بیشتر کشورها ممنوع است. برخی کشورها حتا این حزب را یک سازمان تروریستی می‌داند، ولی تاکنون رویداد تروریستی یا خشونت‌آمیز به این گروه نسبت داده نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала