کرزی باردیگر خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شد

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2022
عضو شوید
آقای کرزی از طالبان می‌خواهد که درب مکتب‌های متوسطه و لیسهٔ دخترانه را در سراسر کشور بازگشایی کند و زمینهٔ تعلیم و آموزش را برای اولاد وطن فراهم نماید.
به گزارش اسپوتنیک، به مناسبت روز جهانی سواد‌آموزی، نوشته است که دسترسی به تعلیم و آموزش از جمله اساسی‌ترین حقوق بشری‌ست که ملت‌ها را به تعالی و رفاه می‌رساند.
آقای کرزی گفته است: "آرزو دارم علمای کرام، بزرگان و متنفذین کشور، تعلیم و تحصیل جوانان عزیز ما، اعم از دختران و پسران، را هرچه بیشتر تشویق نمایند."
آقای کرزی از طالبان می‌خواهد که درب مکتب‌های متوسطه و لیسهٔ دخترانه را در سراسر کشور بازگشایی کند و زمینهٔ تعلیم و آموزش را برای اولاد وطن فراهم نماید.
Экс-президент Афганистана Хамид Карзай и министр иностранных дел России Сергей Лавров на встрече в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.09.2022
حمله تروریستی در قلب کابل؛ کرزی با نماینده ویژه روسیه برای افغانستان صحبت تلفنی کرد
به گفته او تا با تکیه به بازوان توانمند ایشان همهٔ ما به ترقی و سعادت دست یابیم.
این در حالی است که قرار بود مکاتب دخترانه پس از هفت ماه تعطیلی، روز چهارشنبه -۳ حمل- بازگشایی شود؛ اما وزارت معارف طالبان، اعلام کرد که به دستور رهبری این گروه، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم هم‌چنان باید بسته بمانند.
وزارت معارف در آن زمان، گفت که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شد، مکاتب دخترانه باز خواهد شد.
این تصمیم طالبان با واکنش‌های شدید داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده است. بسیاری از کشورهای جهان این اقدام طالبان را محکوم کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала