امریکا 3.5 میلیارد دالر از پول مردم افغانستان را به یک صندوق امانی در ژنو منتقل می‌کند

© Bank- Afghanistan Twitter تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2022
عضو شوید
ایالات متحده امریکا امروز چهارشنبه اعلام کرد که 3.5 میلیارد دالر از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق جدید امانی مستقر در سوئیس منتقل می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار است این میزان پول را به یک صندوق امانی در سوییس منتقل کند تا از یک طرف به دست طالبان (گروه تحت تحریم سازمان ملل به جهت فعالیت های تروریستی) نیافتد و از سوی دیگر برای "کمک به ثبات اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان" استفاده شود.
صندوق افغان که توسط هیئت امنا اداره می‌شود، می‌تواند برای واردات اجناس یا خدمات مهم مانند برق، پرداخت بدهی به نهادهای مالی بین‌المللی، حمایت از واجد شرایط بودن افغانستان برای کمک‌های جهانی و چاپ ارز جدید مورد استفاده قرار گیرد.
در ماه فبروری، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا حکمی را امضا کرد که به موجب آن تمام دارایی های بانک مرکزی افغانستان که در بانک های آمریکایی نگهداری می شوند، به حساب تلفیقی جدیدی در بانک فدرال رزرو نیویورک انتقال یابد.
پیش از آن نیویورک تایمز به نقل از برخی منابع آگاه در گزارشی اعلام کرده بود، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد دارایی های افغانستان که به مبلغ هفت میلیارد دالر است و در بانک های امریکا نگهداری می‌شود را به دو بخش تقسیم کند، 3.5 میلیارد دالر آن را به کمک های بشردوستانه به ملت افغانستان اختصاص داده و باقی آن را صرف غرامت به بازماندگان حملات یازده سپتمبر کند.
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2022
آیا نامه 70 اقتصاددان بین‌المللی به بایدن بر آزادی دارایی‌های افغانستان تاثیر خواهد گذاشت؟
اقتصاد افغانستان به دلیل مسدود شدن دارایی های بین‌المللی این کشور و پایان یافتن حمایت های خارجی پس از به قدرت رسیدن طالبان، با بحران شدیدی مواجه است. صدها نفر از کارمندان ادارات دولتی افغانستان در اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق خود در کابل تظاهرات کردند. امیر خان متقی سرپرست خارجه طالبان گفته است تاخیر در پرداخت ها حدود نیم میلیون کارمند دولتی را تحت تاثیر قرار داده است.
اوایل ماه اگست 2021 طالبان حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان را افزایش داد. 15 اگست سال گذشته نیروهای طالبان وارد کابل شدند و کنترول کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند. سپس گزارش شد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان کشور را ترک کرده است. بامداد 16 اگست 2021 طالبان اعلام کردند که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت آینده افغانستان به زودی مشخص خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала