ذخایر مسدود شده افغانستان؛ پول مردم ابزار فشار امریکا بالای طالبان؟

© Sputnik / Mikhail Kutusov /  مراجعه به بانک تصاویر Доллары США
Доллары США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2022
عضو شوید
سفارت روسیه در واشنگتن تصمیم امریکا برای ایجاد یک صندوق کمک به افغانستان را محکوم کرد.
سفارت روسیه در واشنگتن با نشر اعلامیه‌ای می گوید که تصمیم ایالات متحده برای ایجاد یک صندوق از منابع مالی مسدود افغانستان، ناقض موازین حقوق بین الملل و حاکمیت یک کشور خارجی است.
سفارت روسیه در پیام خود گفته است: "ما این اقدام را مخالف قوانین بین المللی و نقض حاکمیت یک کشور خارجی می دانیم. مردم افغانستان حق دارند که بدون دخالت "مدیران خارجی" از منابع خودداری کنند."
در اعلامیه همچنین اشاره شده که تصمیم دولت امریکا تنها باعث افزایش "فقر در این کشور آسیایی" می شود و بر خلاف دعوت های متعدد از سوی جامعه امریکایی و جهانی، تصویب شده است.
روز گذشته وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای از تشکیل "صندوق افغانستان" برای انتقال دارایی بلوکه شده این کشور به ارزش 3.5 میلیارد دالر در سوئیس در هماهنگی با شرکای بین‌المللی واشنگتن در این زمینه خبر داد
چقدر نیاز است که پول ها به این بانک واریز شود؟
آیا این به نفع افغانها است یا پول برگردانده شود؟
امریکا چی نیازی به این که ذخایر ارزی افغانستان را کنترل کند دارد؟
در پاسخ به این پرسش‌ها شاکر یعقوبی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک افغانستان انتقال 3.5 میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان از سوی امریکا به یکی از بانک های سویسی را تکتیک سیاسی و اقتصادی خواند تا با استفاده از این تکتیک ایالات متحده بتوانند از فشار های جهانی و انتقادات بین‌المللی به‌دور بمانند.
آقای یعقوبی درمورد اینکه آیا نیاز است که این پول به بانک های افغانستان واریز شود، گفت:
"در صورتیکه این پول ها غیر از هدف اصلی آن (حفظ ثبات پولی) به کمک‌های بشردوستانه اختصاص داده شود می تواند نقش قاتلانه و تبهکار در بی ثباتی ارزش پول افغانستان بازی کند و پول افغانی در‌ مقابل اسعار خارجی از لحاظ ارزشی کاهش کمرشکن خواهد داشت. اما از سوی دیگر تا زمانیکه اعتماد و باور‌ کافی نسبت به چگونگی استفاده از زخایر ارزی و روش مطمین برای حفاظت از آن‌ در داخل افغانستان فراهم نشود، رهایی و نهایتاً انتقال آن به افغانستان می تواند سطح خطر در حدر رفتن آن را بالا ببرد و کوچک‌ترین سودمندی لازم در قسمت بهبود وضعیت اقتصادی نخواهد داشت."
امریکا پس از سقوط دولت پیشین افغانستان دارایی های افغانستان را به دستور جوبایدن رئیس جمهور این کشور مسدود کرد. اما درعین حال سوال برانگیز است که امریکا چی نیازی به ذخایر ارزی افغانستان دارد.
این کارشناس اقتصادی گفت که با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان، ذخایر ارزی از مهم‌ترین ابزار فشار امریکا بالای طالبان است.
به قول آقای یعقوبی، امریکا به این باور است که می تواند با استفاده تنگ سازی فضای اقتصادی در کشور، طالبان را وادار به تمکین به خواست های جهانی در زمینه سیاست و حکومت‌ داری کنند. اما تا کنون دیده شده که این نوع فشار در جهت تغییر موضع طالبان در زمینه حکومت‌داری تغییر قابل ملاحظه نداشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала