درآمد سالانه 200 میلیون دالری؛ کارشناس: پاکستان تلاش دارد تا طالبان را لانه تروریست‌ها معرفی کند

© AP Photo / Ebrahim NorooziБоевики движения "Талибан" на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста
Боевики движения Талибан на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.09.2022
عضو شوید
مصطفی نواز، سناتور "حزب مردم" پاکستان ادعا می‌کند که طالبان افغانستان از طریق فعالیت‌های جرمی و اخاذی در پاکستان سالانه حدود 200 میلیون دالر به دست می‌آورند.
او می‌گوید که این موضوع را یک مقام بلندپایه دولتی در نشست کمیته امنیت ملی پارلمان پاکستان فاش کرده است.
مصطفی نواز که رهبر حزب مردم پاکستان نیز است در صفحه توییترش نوشت در حالی که تحریک طالبان پاکستان ده‌ها نفر را در سوات، کورم و جاهای دیگر کشته اند اما طالبان افغانستان "همدست" این گروه‌اند.
فرهاد ابرار، کارشناس سیاسی به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که پاکستان همیشه سیاست منفعیت‌محور دارد که ابزار تطبیق آن متفاوت است که یکی آن، دیپلماسی رسانه‌ی می باشد، پاکستان همواره از این دیپلماسی سوء استفاده کرده کوشش دارد آنچه مربوط به افغانستان است معکوس انعکاس دهد.
آقای ابرار گفت:

از این موضوع نمی توان انکار کرد که ارتباط عمق میان گروه طالبان در افغانستان و تحریک طالبان در پاکستان وجود دارد، این ارتباط پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان بیشتر شده است.

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی
به گفته آقای ابرار، با تحرکات طالبان پاکستان بخصوص در دو سوی مرز، پاکستان و افغانستان، دولت پاکستان بحث درآمد میلیون دالری طالبان افغانستان را مطرح می کند و می گوید گروه طالبان افغانستان سالانه بیش از 200 میلیون دالر در ارتباط با تحریک طالبان پاکستانی به دست می آوردند.
او افزود:

نکته سوم که خیلی حائز اهمیت است، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، پاکستانی ها تلاش بیشتر کرده اند تا افغانستان به عنوان لانه تروریست ها و به پناه دادن مخالفان پاکستان متهم کنند.

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی
این کارشناس اشاره به حملات هوایی امریکا در افغانستان می افزاید که اجازه عبور پهپاد امریکا از خاک پاکستان و کشته شدن رهبر گروه تروریستی القاعده در کابل، این خود حاکی از سیاست دو پهلویی پاکستان است که تلاش دارد تا افغانستان به عنوان لانه تروریست ها و مخالفان پاکستان نشان دهد.
آقای ابرار اظهار داشت:

این مهم که طالبان با استفاده از قاچاق مواد مخدر و جمع‌آوری از مدارس از مردم سرحدی افغانستان درآمد خوبی داشته باشند، البته مدارس که در آن طرف خط دیورند است و مردم که در آن طرف حضور دارند، بارها ویدیو ها شان به نشر رسیده است که آنان کوشش کردند با کمک های نقد طالبان را در افغانستان در مقابل دولت پیشین افغانستان تقویت کنند، همین بحث مواد مخدر و جمع آوری کمک ها از مدارس و مردم دو سوی دیورند یا مرز افغانستان و پاکستان، منابع درآمد به طالبان افغانستان در سالهای گذشته باشد.

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی
این کارشناس تاکید دارد آنچه که سناتور پاکستان مطرح کرده است تاکنون شواهدی در این خصوص منتشر نشده است.
قابل ذکر است که این سناتور پاکستانی همچنان استخبارات هند را متهم به حمایت از تحریک طالبان پاکستان می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала