واکنش شماری از فرهنگیان زبان پشتو به پاک کردن واژه "دانشگاه" از تابلوی دانشگاه بلخ

© Twitter account of Ayoub Arwinپوهنتون بلخ
پوهنتون بلخ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2022
عضو شوید
شماری از فرهنگیان زبان پشتو به پاک کردن واژه دانشگاه از لوحه دانشگاه بلخ واکنش نشان داده و گفته اند، که با آسیب زدن به یک زبان نمی توان زبان دیگری را رشد داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، شماری از فرهنگیان زبان پشتو به پاک کردن واژه "دانشگاه" از لوحه ای دانشگاه بلخ از سوی طالبان واکنش نشان دادند.
شفیقه خپلواک، حبیب توتاخیل، جاوید فیصل و برخی دیگر مطالبی در این مورد در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند. شفیقه خپلواک می‌گوید با آسیب زدن به یک زبان نمی‌توان زبان دیگری را رشد داد.
به گفته او آدم‌های کوچک گمان می‌کنند با زیرپا گذاشتن دیگران، به بزرگی می‌رسند.
نور به طالبان: صلح کنید وگرنه سرکوب خواهید شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2022
واکنش ها به پارسی ستیزی طالبان/ پارسی ستیزی گروه طالبان را در افغانستان پایانی نیست
خانم خپلواک در یادداشتی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، نوشته است، پیش از استعمار هند از سوی بریتانیا، زبان رسمی آن کشور فارسی بود. به گفته خانم خپلواک زبان فارسی از دیر باز زبان رسمی دولت‌های افغانستان نیز بوده است و بسیاری از آثار تاریخی، ادبی و فرهنگی منطقه به زبان فارسی نگاشته شده است.
این شاعر مشهور زبان پشتو می‌گوید: ما خوش‌شانس هستیم که مردم افغانستان فارسی‌زبان اند به ویژه پشتون‌ها که به طور طبیعی به هر دو زبان پشتو و فارسی سخن می‌گویند.
در همین حال حبیب توتاخیل، نویسنده و فعال سیاسی در صفحه توییتر خود نوشته است: "فارسی‌زبان‌ها می‌گویند نام زبان ما فارسی است، اما برخی پشتون‌ها اصرار دارند که نام زبان‌تان فارسی نیست".
توتاخیل نوشته است، که فارسی، دری و تاجیکی لهجه‌های متفاوتی یک زبان است و اگر فکر می‌کنید اینها زبان‌های جداگانه‌ای هستند، پس زبان پشتو کندهاری، وردکی، پکتیاوال، وزیری، پیشاوری، غلجی و پشاوری نیز هر کدام زبان جداگانه هستند.
جاوید فیصل، فعال سیاسی نیز جمله‌ای از عبدالصمدخان اچکزی را در صفحه فیسبوک خود نقل کرده است که گفته بود: "فارسی را یاد بگیرید و به زبان فارسی سخن بگویید".
یادآوری می کنیم، که پاک کردن واژه "دانشگاه" از تابلوی دانشگاه بلخ توسط طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در میان مردم برانگیخته است. طالبان در یک سال گذشته به طور نظام‌مند به پاک‌سازی زبان فارسی از تابلوهای دولتی در کابل و ولایت‌های افغانستان دست زده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала