طالبان درباره تخریب و دزدی تاسیسات خط آهن هرات-خواف وضاحت دادند

© Photo / facebook account of مقام ولایت هراتقطعه سوم خط آهن خواف_هرات، آماده بهره برداری است
قطعه سوم خط آهن خواف_هرات، آماده بهره برداری است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2022
عضو شوید
سخنگوی اداره خط آهن درباره تخریب و دزدی تأسیسات خط آهن هرات-خواف گفت که این وسایل در دوره غنی دزدیده شده است.
اداره خط آهن طالبان همزمان با آغاز بازسازی تأسیسات خط آهن هرات-خواف می‌گوید که برخی از وسایل این خط آهن دزدی و یا تخریب شده‌ است.
بخت‌الرحمن شرافت، سرپرست این اداره گفته است که طبق تخمین، 65 میلیون افغانی به تأسیسات خط آهن هرات-خواف خسارت وارد شده است.
سرپرست اداره خط آهن طالبان درباره‌ی این‌که چه وقت و چه کسانی تأسیسات خط آهن هرات-خواف را دزدی و تخریب کرده چیزی نگفته است.
طالبان چگونه امنیت خط آهن هرات-خواهف را خواهند تامین کرد؟ درحالیکه در اوایل ماه جون نیز وسایل راه خط آهن دزدیده شده بود.
در پاسخ به این سوال سمیع درانی سخنگوی اداره خط آهن در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، گفت که این گروه بر تمام نقاط افغانستان تسلط دارند و اینکه این اموال در زمان حاکمیت آنها بوقوع پیوسته است را رد کرد و گفت که وسایل در دوره غنی فراری اتفاق افتیده است.
درانی گفت:
"در زمانیکه تحولاتی در افغانستان آمد بعضی عناصر وسایل و تجهیزات ما را دزدی کردند و چور کردند، بعد از او ما توانستیم که تمام پروژه ها را امنیت بگیریم، محافظت کنیم."
سخنگوی اداره خط آهن به مردم افغانستان اطمینان داد که تمام پروژه‌های خط آهن محفوظ است.
درعین حال شاکر یعقوبی، کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان، تامین امنیت و حفاظت از تاسیسات خطوط آهن را مهمترین نگرانی در بخش تجارت خواند.
آقای یعقوبی گفت:
"در گذشته هم، نبود امنیت در مسیر مورد نظر باعث می‌شد که آغار کار عملی پروژه های خط آهن در افغانستان به چالش مواجه شود. درین شکی نیست که تامین امنیت خطوط آهن نیاز به برنامه های جدی امنیتی و هزینه بیشتر دارد که انتظار می‌رود دستگاه حاکم در کشور نگرانی امنیتی در این خصوص را جدی گرفته برنامه های مناسب را روی دست بگیرد که بتواند از تاسیسات خطوط آهن به درستی محافظت کند و از طرفی جلو اخلال‌های امنیتی را بگیرند."
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: "

در صورتیکه حکومت افغانستان قادر به تامین امنیت مسیر خطوط آهن نباشند مطمئناً که روند تطبیق همچون پروژه های بزرگ اقتصادی و تجارتی به کندی مواجه می‌شود و بهره‌وری بیشتر از این پروژه ها انتظار نمی‌رود.

به گفته شاکر یعقوبی، چالش های امنیتی خطوط آهن می‌تواند قدرت و توان حکومت برای حفاظت از تاسیسات دولتی را زیر پرسش ببرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала