نگرانی سازمان ملل از فعالیت "آزادانه" القاعده در افغانستان

© AP Photo / Seth Wenigدبیر کل سازمان ملل انفجار تروریستی امروز در مترو سن پترزبورگ را قویا محکوم کرد
دبیر کل سازمان ملل انفجار تروریستی امروز در مترو سن پترزبورگ را قویا محکوم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2022
عضو شوید
سازمان ملل با انتشار گزارش سه ماهه دبیرکل این سازمان تایید کرد داعش اقدامات خود علیه شیعیان و برخی دیگر از غیرنظامیان را متوقف نکرده است
به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی که قرار است در نشست شورای امنیت این سازمان ارایه کند، از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان به‌ویژه شبکه القاعده ابراز نگرانی کرده است.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان امروز با انتشار گزارش سه ماهه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل درباره آخرین وضعیت افغانستان اعلام کرد داعش به هدف قرار دادن غیرنظامیان، به ویژه شیعیان و هزاره ها، هندوها، صوفیان و طالبان ادامه داده است.
براساس گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد، در سه ماه گذشته (از بیست و دوم می‌تا شانزدهم آگست) چهل و هشت حمله توسط داعش در یازده ولایت افغانستان انجام شده است.
دبیر کل سازمان ملل در این گزارش با اشاره به میزان رویداد‌های امنیتی در افغانستان گفته است: سازمان ملل متحد، 1642 رویداد امنیتی را در سه ماه گذشته (بیست ودوم می‌تا شانزدهم آگست) ثبت کرده است که در مقایسه با 7314 رویداد امنیتی در مدت مشابه در سال گذشته، 77 درصد کاهش یافته است.
براساس این گزارش، درگیری‌های مسلحانه در این مدت در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نود و هفت درصد و انفجار‌های ناشی از مواد منفجره دست‌ساز هشتاد وهفت درصد در این کشور کاهش یافته است.
در بخش دیگری از گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد به ادامه روابط طالبان با القاعده تاکید شده است.
در گزارش گوترش آمده است یافته‌های سی‌اُمین گزارش تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌ها علیه گروه‌های داعش، القاعده و افراد و نهاد‌های مرتبط با این گروه‌ها، گویای تداوم روابط القاعده با طالبان و آزادی رفت و آمد آن‌ها در افغانستان است.
دبیرکل سازمان در گزارش سه‌ماهه خود گفته است محدودیت‌های شدید بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغانستان، از جمله ممنوعیت تحصیل، ادامه یافته است.
وی افزود: این محدودیت، افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده است که از حق کامل دختران برای تحصیل محروم است. دبیر کل سازمان ملل از طالبان خواسته است به حقوق و آزادی‌های زنان و دختران احترام بگذارند.
این گزارش قرار است به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان ارائه شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала