کوفی: شهروندان افغانستان در سرزمین خود زندانی شده‌اند

© https://twitter.comفوزیه کوفی
فوزیه کوفی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2022
عضو شوید
عضو پیشین هیأت مذاکره‌کننده صلح با گروه طالبان در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت، که مردم افغانستان در حال حاضر در کشورشان زندانی شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، فوزیه کوفی عضو پیشین هیأت مذاکره‌کننده صلح با گروه طالبان در نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز (سه‌شنبه، ۵ میزان) برگزار شد، گفت: مردم افغانستان ناامید شده‌اند و خودشان را فراموش‌شده احساس می‌کنند.
کوفی گفت، که رهبران جهان در جریان اجلاس هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل درباره‌ی رنج چهل میلیون شهروند افغانستان صحبت نکرده‌اند.
فوزیه کوفی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2022
انتقاد فوزیه کوفی از حضور طالبان در نشست تاشکند: کشورها به طالبان رشوه می‌دهند
او افزود، که مردم افغانستان در سرزمین خود زندانی شده‌اند. کوفی اضافه کرد، که پس از حاکمیت طالبان سه میلیون نفر کشور را ترک کرده و میلیون‌ها نفر دیگر نیز می‌خواهند از افغانستان خارج شوند.
کوفی گفت که افغانستان به‌دلیل عدم توانایی طالبان در حکومت‌داری کشوری شده که شرایط خوبی ندارد. او افزود که در حال حاضر افغانستان به تنها کشوری تبدیل شده که قانون اساسی ندارد.
این عضو پیشین هیأت مذاکره‌کننده صلح در ادامه با اشاره به محدودیت‌های طالبان علیه زنان خطاب به مردان حاضر در جلسه شورای امنیت گفت: "یک دقیقه، تصویر کنید که اگر افغانستان یا دنیا تحت کنترل زنان باشد و شما به‌عنوان مردان نتوانید بدون یک همراه زن بیرون شوید، اجازه نداشته باشید که هرچه می‌خواهید بپوشید و از حقوق اساسی خود محروم و به آموزش دسترسی نداشته باشد. آیا می‌توانید یک دقیقه خودتان را جای زنان افغانستان بگذارید که چه رنجی را متحمل می‌شوند".
او اضافه کرد، که افغانستان تنها کشوری شده که به دختران اجازه‌ی آموزش نمی‌دهد.
به گفته‌ی کوفی، ممانعت از تحصیل دختران را طالبان با دین و مذهب توجیه می‌کنند؛ اما این کار علیه دین و مذهب است. او گفت که دین اسلام بر آموختن تأکید کرده است.
پس از روی‌کارآمدن طالبان، دختران بالاتر از صنف ششم نتوانسته‌اند به مکتب بروند. در بهار امسال قرار بود تمام مکاتب باز شوند؛ اما این گروه وعده‌شکنی کرد.
به نظر می‌رسد مقام‌های طالبان درباره‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه دچار اختلاف داخلی شده‌اند.
شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز در مراسمی در کابل گفت که آموزش برای زن و مرد فرض مطلق است و برای بستن مکاتب دخترانه دلیل شرعی وجود ندارد.
اما خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان در واکنش به صحبت‌های شیرمحمد عباس استانکزی گفت که آموزش عصری مباح است.
او گفت: "هر جا که برویم حرف از آموزش زده می‌شود. آموزش یک کار سزوار است و این یک سخن علمی است. حضار گرامی! تعلیم دنیوی یک عمل مباح است! وقتی که بین مباح و امر امیر تعارض بیاید، باز حکم امیر واجب است."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала