واکنش‌های گسترده به سخنان عباس ستانکزی در باره‌ بازگشایی مکاتب دخترانه

© Photo / Twitter account of Inamullah Samanganiعباس استانکزی
عباس استانکزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2022
عضو شوید
سخنان اخیر شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان، در باره بازگشایی مکتب‌های دختران با واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کاربران شبکه‌های اجتماعی، موقف آقای ستانکزی را در باره بازگشایی مکتب‌های دختران ستوده‌اند و گفته‌اند که بسته ماندن مکتب‌های دختران در کشور بازتاب‌ منفی داشته‌است.
ضیاءالرحمن اصغر، کاربر شبکه اجتماعی، گفته است: "سخن شیر محمد عباس ستانکزی سخن همه ملت است و توجه به آن بسیار ضرور است".
احمد تمیم قادری، یک کاربر دیگر، گفت: "همه بزرگان امارت اسلامی همصدا با ستانکزی صاحب شوند و دروازه‌های مکتب را به روی همه دختران باز کنند".
این درحالی‌ست که معین سیاسی وزارت خارجه طالبان به روز سه‌شنبه از بسته ماندن مکتب‌های متوسطه و لیسه‎ دختران انتقاد کرد و گفته است که آموختن علم بالای مرد و زن "فرض" است.
آقای ستانکزی روز گذشته در نشستی گفت: "تعلیم بر مرد و زن فرض است. علمای کرام اینجا موجود استند هیچ کسی از فرضیت‌اش انکار کرده نمی‌تواند این مطلق فرض است هیچ کسی هیچ دلیل ندارد که بگوید این را نمی‌پذیرم دلیل شرعی ندارد ده‌ها و صدها فتوا موجود است ملک ما از علمای جید پر است و همه به این موافق استند. باید هرچه زودتر زمینه تعلیم مساعد شود و هرچه زودتر دروازه مکتب‌ها و مدرسه‌ها در افغانستان به روی همه باز شوند".
ارگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2022
دو دسته‌گی و تفاوت دیدگاه میان سران طالبان بر سر آموزش دختران
در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که خواست معین سیاسی وزارت خارجه درباره بازگشایی مکتب‌ها به سود منافع ملی کشور است و این خواست‌اش طرفداران بی شمار در کشور دارد.
نجیب الله جامع، آگاه مسایل سیاسی گفت: "دیدید که گفته‌های ستانکزی از سوی مردم پذیرایی شد امیدوار استیم که مسئله را که به مفید ملت است اولویت داده شود، این مسئله منافع ملی را نیز در بر می‌گیرد و به نفع کل ملت است".
همزمان با این، مارکس پوتزل، معاون دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است که بسته ماندن مکتب‌های بالاتر از صنف ششم دختران تصمیم رهبر امارت اسلامی است.
فوزیه کوفی نیز در این نشست گفته است که طالبان تا اکنون سی و یک فرمان را برای حذف زنان صادر کرده‌است.
این درحالی‌ست که برخی از دانش‌آموزان دختر که از مکتب دور مانده‌اند، برای گریز از فشارهای روانی به کاروبار کوچک رو آورده‌اند و یا کشور را ترک کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала