هشدار وزیر خارجه پاکستان در خصوص عدم تعامل جهان با طالبان

© Photo / MOFA Pakistan / Bilawal Bhutto Zardari وزیر خارجه پاکستان
 وزیر خارجه پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2022
عضو شوید
وزیر امور خارجه پاکستان در یک مصاحبه که روز سه‌شنبه در محل سفارت پاکستان در آمریکا انجام داد، توصیه‌هایی جنجالی مبنی بر روی آوردن آمریکا به همکاری مستقیم‌تر با طالبان افغانستان مطرح کرد.
به گزارش اسپوتنیک، بیلاول بوتو زرداری، زیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه‌ای خواستار آن شد که جامعه بین‌الملل با دولت حاکم طالبان در افغانستان در ارتباط با مسائل مبارزه با گروه‌های افراطگر خارجی و بحران‌های اقتصادی و انسانی این کشور حتی با وجود تاکید بسیاری از مقامات آمریکایی‌ بر ناشایستگی این جنبش برای چنین همکاری‌هایی، همکاری کند.
زرداری در این مصاحبه توصیه‌هایی جنجالی مبنی بر روی آوردن آمریکا به همکاری مستقیم‌تر با طالبان افغانستان مطرح کرد.
او به جامعه جهانی هشدار داده است که انزوای طالبان عواقب نا خوشایندی در پی خواهد داشت.
پاکستان و آمریکا در طول چند دهه، در سطوح مختلفی همکاری‌هایی را علیه گروه‌های شبه‌نظامی پناه گرفته در افغانستان داشته‌اند. آمریکا مدتهاست با بسیاری از مقامات پاکستانی بر سر رفتار از سر همبستگی با طالبان و حمایت از آنها اختلاف دارد.
بلینکن: برای دستیابی به اهداف مشترک در افغانستان با پاکستان همکاری خواهیم کرد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2022
بلینکن: برای دستیابی به اهداف مشترک در افغانستان با پاکستان همکاری خواهیم کرد
زرداری در خصوص دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا بعد از روی کار آمدن طالبان تاکید کرد: من فکر می‌کنم در ضمن قبول ریسک ناراحت ساختن هر کسی، ذکر این مساله مهم است که این پولها پولهای طالبان نیست، پولهای آمریکایی‌ها نیست. اینها پولهای متعلق به مردم افغانستان است.
به گفته وزیر خارجه پاکستان، انزوای اقتصادی و محرومیتی که افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور تجربه کرده، تنها به اقتدارگرایی و افراط‌گرایی دامن می‌زند. بهترین نتایج مالی براتی افغانستان از طریق مؤسسات موجود در این کشور، که اکنون در دست طالبان هستند رقم می‌خورد، نه از طریق "نوعی دولت موازی".
زرداری در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که آمریکا باید مخالفت خود را کنار گذاشته و با عوامل حاکم بر افغانستان تعامل کند، گفت: "خیلی زیاد."
پس از اینکه آمریکا اعلام کرد، ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در قلب پایتخت افغانستان پناه گرفته بوده، سبب شد رهبران واشنگتن مقامات طالبان را به همدستی با القاعده متهم کنند.
زرداری گفت که طالبان هنوز نتوانسته زمان و توانایی لازم برای مقابله با گروه‌های افراطی در آن سطح که یک دولت این کار را انجام می‌دهد پیدا کند.
او ادامه داد: "برای اینکه آنها اراده خود را برای مقابله با سازمان‌های تروریستی نشان دهند، ما باید قبل از قضاوت کردن آنها به آنها کمک کنیم تا ظرفیت خود را برای انجام این کار نیز ایجاد کنند."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала